TEST: Är du en känsloätare?

<p>"När vi äter så går kroppens ångestnivå tillfälligt ner, eftersom de processer som tar hand om maten motverkar hög ångest och oro. Det är det som sedan förstärker det destruktiva beteendet att hetsäta" berättar psykolog Maria Farm.</p>

Foto: Shutterstock

1 av 2: <p>"När vi äter så går kroppens ångestnivå tillfälligt ner, eftersom de processer som tar hand om maten motverkar hög ångest och oro. Det är det som sedan förstärker det destruktiva beteendet att hetsäta" berättar psykolog Maria Farm.</p>

<p>Skam är för många en gemensam nämnare när det gäller missbruk av olika slag.<br>– Människor med hetsätningsproblematik är ofta hemlighetsfulla, inte ens den närmaste omgivningen känner till, förklarar psykolog Maria Farm.</p>

Foto: Jörgen Hildebrandt

2 av 2: <p>Skam är för många en gemensam nämnare när det gäller missbruk av olika slag.<br>– Människor med hetsätningsproblematik är ofta hemlighetsfulla, inte ens den närmaste omgivningen känner till, förklarar psykolog Maria Farm.</p>

KÄNSLOÄTA. Mat dämpar känslor och ångest, men bara tillfälligt.

– När man äter för att dämpa ångest och oro är det ofta triggat av någon annan bakomliggande, negativ känsla. Kanske känner man sig oattraktiv, fel, bortvald och tänker att man inte duger som man är, förklarar psykolog Maria Farm.

Andra har också läst

Äter du för att dämpa din ångest? Svara på dessa sex frågor nedan.

1. Har du haft upprepade perioder, under minst tre månader, då du har ätit väsentligt mycket mer än du brukar göra (gärna fett och snabba kalorier)?

2. Upplever du att du har förlorat kontrollen över ditt ätande?

3. Gömmer du mat från andra?

4. Känner du dig äcklad och tycker illa om dig själv efter att du har ätit?

5. Döljer du ditt ätbeteende för andra i din närhet?

6. Upplever du själv att det är ett problem som starkt påverkar ditt liv?

Resultat: Har du svarat "Ja" på flera än tre frågor kan du vara en känsloätare

Psykolog Maria Farm om hur du bryter ditt beteende:

 Du behöver bli mer observant på vad det är som sätter i gång ditt tröstätande? Ett bra sätt är att skriva ner händelser under dagen för att sedan gå tillbaka och kartlägga. Vad hände på till exempel jobbet, fick du en kommentar som du tolkade negativt, såg du något på tv som triggade dig, kanske ett gräl med partnern?

Om man förstår sambandet mellan känslor och tankar och beteenden är det enklare att hitta nya sätt att hantera känslorna som kommer över en. Kan du stanna kvar i känslan utan att äta, ta en promenad eller ringa en vän?

Utmaningen är att våga stanna kvar i den negativa känslan och undersöka den, i stället för att dämpa den med till exempel mat. Känslorna i sig är inte farliga, vi är byggda för att klara starka känslor, utan det är våra tolkningar av känslorna som kan vara obehagliga.

Och när man efter ett tag klarar allt fler tillfällen brukar det vara en kraftfull känsla, en känsla av att det är man själv som bestämmer, att man har ett val.

Ofta ligger andra orsaker bakom tröstätande, saker som man borde ta tag i, i stället för att döva med mat och alkohol. För många är det en stor utmaning att bena ut vad det egentligen som man borde ta tag i.

Då kan man behöva söka professionell hjälp för att prata om sin livssituation. Man kan även gå till en dietist, många terapeuter arbetar tillsammans med dietister, för att lära sig mer om kosten och vad som händer i kroppen.

LÄS OCKSÅ: Så kan du få hjälp mot oro och ångest

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här