Tecken på demens eller bara glömsk?

Blir du mer och mer glömsk med åldern? Drabbas inte av panik!

Foto: iStock

1 av 2: Blir du mer och mer glömsk med åldern? Drabbas inte av panik!

Efter 50 är det vanligt att vårt minne börjar svika, men det är ofta helt naturligt.

Foto: Ojo Images

2 av 2: Efter 50 är det vanligt att vårt minne börjar svika, men det är ofta helt naturligt.

Har du blivit mer glömsk med åldern?

Lugn, du behöver inte drabbas av demenspanik.

Det finns nämligen tydliga skillnader på vanlig åldersrelaterad glömska och demenssjukdom.

Dessutom: Tipsen som håller din hjärna alert.

Andra har också läst

Efter 50 är det vanligt att vi människor börjar glömma bort folks namn, platser och liknande.

Många kan då känna oro över att hjärnan plötsligt inte är lika alert som vanligt:

"Är det demens?"

"Har jag fått Alzheimers?"

Riktigt så illa är det dock sällan.

Hjärnan åldras nämligen precis som kroppen. Vissa delar krymper, hjärnceller förändras och blodflödet kan se helt annorlunda ut. Glömska är helt enkelt en naturlig del av att bli äldre.

LÄS MER: Cancerfallen väntas öka dramatiskt

Glömsk? Drabbas inte av panik!

Enligt läkaren Kirk Daffner, neurolog vid Brigham and Women's Hospital i Boston, ska du absolut inte drabbas av ångest bara för att du inte kommer på namnet på din favoritskådis i din favoritfilm.

Däremot kan det vara mer alarmerande om du inte minns vad den handlade om eller att du ens sett den.

– Det är ett varningstecken på att det kan vara något allvarligare, säger han till NPR, USA:s motsvarighet till Sveriges Radio.

Men, återigen, du behöver inte drabbas inte av demenspanik. Det finns en hel rad underliggande problem som också kan orsaka förvirring och minnesförlust.

LÄS MER: 8 knep som minskar risken för alzheimer

Högt blodtryck kan störa minnet

Exempelvis sömnapné, högt blodtryck, depression och vissa antidepressiva mediciner.

Enligt Daffner kan till och med antihistaminer, som tas mot allergier, ha effekter på minnet.

Känner du oro ska du inte bära oket allena. Kontakta en läkare som kan gå igenom dina symtom.

Det finns också knep för att hålla hjärnan i trim trots att den blir äldre. Det går nämligen att träna hjärnan precis som du gör med kroppen.

– Läs böcker som du vanligtvis inte läser, titta på utmanande filmer, skaffa en ny hobby eller någon annan aktivitet som tvingar dig att tänka i nya banor, säger Daffner som också rekommenderar fysisk aktivitet.

Kort och gott: låt knoppen arbeta!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här