ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Tar bara 10 minuter - väcker dig bättre än kaffe

Ibland känns den där kaffekoppen kanske nödvändig. Men det finns också andra saker som piggar upp. Forskare från University of Georgia tipsar om ett enkelt knep som inte tar mer än 10 minuter - och verkar vara effektivare.

Ibland känns den där kaffekoppen kanske nödvändig. Men det finns också andra saker som piggar upp. Forskare från University of Georgia tipsar om ett enkelt knep som inte tar mer än 10 minuter - och verkar vara effektivare.

1/2

Foto: Fotolia

Trött och hängig? Istället för att ta en kopp kaffe: Sikta in dig på trapporna. Enligt en ny liten studie är 10 minuter i trapporna mer uppiggande än koffein.

Trött och hängig? Istället för att ta en kopp kaffe: Sikta in dig på trapporna. Enligt en ny liten studie är 10 minuter i trapporna mer uppiggande än koffein.

2/2

Foto: Colourbox

Tar bara 10 minuter - väcker dig bättre än kaffe

Hur tacklar du eftermiddagsdippen?

Det är lätt att sträcka sig efter en kopp kaffe eller något sött.

Men det finns ett annat - mer effektivt sätt, enligt en ny studie publicerad i Physiology & Behavior.

Om du jobbar klassiska kontorstider har du säkert känt av den klassiska eftermiddagsdippen. När det känns som att all energi tagit slut, ögonen börjar klippa och det är svårt att fokusera på arbetsuppgiften.

Lösningen många gånger? Kaffe.

Men vad sägs som ett mer effektivt sätt att variera med?

Två amerikanska forskare från University of Georgia var nyfikna på att ställa fysisk aktivitet och koffein mot varandra. I en mindre studie lät de 18 friska kvinnor med kronisk sömnbrist göra två experiment.

LÄS OCKSÅ: 7 sätt för att undvika eftermiddagsdippen 

Deltagarna kände sig direkt piggare

I det första experimentet fick de 50 milligram koffein, vilket är lite mindre än en "normalstor" kopp kaffe, skriver Prevention. I det andra fick de gå upp och ner i trappor i 10 minuter. 

Deltagarna kände sig betydligt piggare efter att ha gått i trappor jämfört med efter kaffet. De kände dessutom av effekten av trappgången omedelbart.

Forskarna testade även deltagarnas arbetsminne och reaktionstid efter de två olika experimenten, men kunde inte se några skillnader där.

LÄS OCKSÅ: Ta trappan! 5 skäl till att det är bra för dig 

Vardagsmotion är viktigt

Viktigt att notera är att studien är liten och enbart gjord på kvinnor vilket innebär att man inte kan dra allt för stora slutsatser. Mer forskning krävs på området.

Men: Extra vardagsmotion är aldrig fel. Bara genom att välja trapporna i stället för hissen kan du bland annat stärka ditt hjärta, öka förbränningen och stärka din bålmuskulatur.

Inte så dumt va?

ANNONS