Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 17 mar 2016 19:00

Ta trappan! 5 skäl till att det är bra för dig

<span>Att välja trappan före hissen innebär en rad hälsofördelar. Bland annat lever du längre.<br></span>

Att välja trappan före hissen innebär en rad hälsofördelar. Bland annat lever du längre.

1/2

Foto: iStock

<span>Så skippa hissen nästa gång.</span>

Så skippa hissen nästa gång.

2/2

Foto: Todor Tsvetkov

Tar du hissen på morgonen? Då ska du läsa det här.

Att ta trapporna innebär nämligen en rad hälsofördelar som alla borde ha i sitt liv!

Eller vad sägs som ett längre liv och starkare hjärta?

Tyvärr hinner inte alla springa på gymmet var och varannan dag. Då är det extra viktigt med vardagsmotion - alltså motion du kan spränga in lite här och var i ditt redan hektiska liv.

Och ska du välja något som faktiskt kan göra skillnad så är det trapporna. Här får du fem tydliga skäl till att skippa hissen.

LÄS OCKSÅ: Smal utan att banta - 12 smarta genvägar

Stärker ditt hjärta

Den metodiska förflyttningen av ben och höfter leder till att du andas tyngre, vilket ökar din puls, vilket till större blodflöde i hela kroppen. Då frigörs endorfiner som ökar din energinivå och stressar av. Enligt brittiska studier finns det dessutom en koppling mellan trappklättring och minskad risk för hjärtsjukdom.

Du ökar förbränningen

Även om du går långsamt ökas förbränningen dramatiskt. Du kommer kanske inte rasa i vikt av bara några få trappor men all form av vardagsmotion är bra motion! Öka hastighet och antalet trappor för större resultat.

LÄS OCKSÅ: 10 enkla tips för en platt mage

Det är bättre än att promenera

Forskare i Kanada har slagit fast att trappklättring är dubbelt så effektivt som att gå en rask promenad. Du får upp flåset och når dessutom utmattning snabbare.

Stärker din bålmuskulatur

Att gå i trappor är inte bara bra för flåset och hela ditt benparti - det tränar även din core, alltså muskulaturen vid mage, bål och rygg.

LÄS OCKSÅ: 7 värsta fällorna - undvik dem så går du ner i vikt

Du lever längre

Studien The Harvard Alumni Study rapporterar att personer som går minst 8 trappvåningar om dagen har en 33 procent lägre dödlighet. Detta visar sig vara bättre än att gå två kilometer om dagen.