Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 27 jan 2015 13:43

Supermaten som gör dig frisk

Morot. Rik på fibrer, mineraler och vitaminer som både mättar och ger näring. Innehåller mycket betakaroten.

Morot. Rik på fibrer, mineraler och vitaminer som både mättar och ger näring. Innehåller mycket betakaroten.

1/10

Tomat. En bra grönsak som går att äta rå eller göra såser på. Innehåller mycket lykopen, en viktig antioxidant.

Tomat. En bra grönsak som går att äta rå eller göra såser på. Innehåller mycket lykopen, en viktig antioxidant.

2/10

Foto: Igor Negovelov

Blåbär. Världens nyttigaste bär? Blåbär hyllas ofta för sina många antioxidanter som skyddar mot fria radikaler.

Blåbär. Världens nyttigaste bär? Blåbär hyllas ofta för sina många antioxidanter som skyddar mot fria radikaler.

3/10

Foto: Lsantilli - Fotolia

Brysselkål. Halvera och ugnsbaka med lite olivolja, citron och salt. Supergott! Alla typer av kål är nyttiga och är rika på k-vitamin och folsyra.

Brysselkål. Halvera och ugnsbaka med lite olivolja, citron och salt. Supergott! Alla typer av kål är nyttiga och är rika på k-vitamin och folsyra.

4/10

Foto: Norman Chan

Rödkål. God som råkost, rödkålen innehåller mycket C-vitamin och en del järn.

Rödkål. God som råkost, rödkålen innehåller mycket C-vitamin och en del järn.

5/10

Paprika. Gul, grön och röd - paprika är gott i sallader eller i grytor. Dessutom är grönsaken rik på C-vitamin.

Paprika. Gul, grön och röd - paprika är gott i sallader eller i grytor. Dessutom är grönsaken rik på C-vitamin.

6/10

Foto: Denis Dryashkin

Spenat. En riktig näringsbomb som finns att köpa både färsk och fryst. Utöver den klassiska spenatsoppan kan du använda babyspenat som salladsbas. Rik på C-vitamin, folat och magnesium.

Spenat. En riktig näringsbomb som finns att köpa både färsk och fryst. Utöver den klassiska spenatsoppan kan du använda babyspenat som salladsbas. Rik på C-vitamin, folat och magnesium.

7/10

Foto: Mates - Fotolia

Grapefrukt. Kalorisnål och riktigt syrlig, grapefrukt är en superfrukt som dessutom kan öka fettförbränningen och dämpa din aptit.

Grapefrukt. Kalorisnål och riktigt syrlig, grapefrukt är en superfrukt som dessutom kan öka fettförbränningen och dämpa din aptit.

8/10

Foto: Valentyn Volkov

Svarta vinbär. Mycket C- och E-vitamin. Precis som blåbäret är vinbären rika på antioxidanter.

Svarta vinbär. Mycket C- och E-vitamin. Precis som blåbäret är vinbären rika på antioxidanter.

9/10

Foto: Isabelle Rozenbaum

Rödbeta. Rika på nitrat. Rödbeta är nu poppis hos idrottsutövare som vill få bättre blodcirkulation och syresättning av blodet.

Rödbeta. Rika på nitrat. Rödbeta är nu poppis hos idrottsutövare som vill få bättre blodcirkulation och syresättning av blodet.

10/10

Satsa på att fylla tallriken med färg i vinter!
Vitaminer och mineraler från frukt och grönt kan skydda mot både förkylningar och hjärt-kärlsjukdom.

En rejäl dos frukt och grönt kan hjälpa till att hålla dig frisk från både förkylningar och allvarligare sjukdomar. Förutom livsviktiga vitaminer och mineraler innehåller färgstarka grönsaker och frukt fytokemikalier, ämnen som i studier har visat sig skydda mot bland annat cancer.
- Det finns definitivt utrymme för att vi ska öka vårt intag, framför allt av grönsaker, säger Lena Hulthén som är professor i klinisk nutrition vid Göteborgs universitet.


I Sverige ligger det rekommenderade intaget på 500 gram frukt och grönt per dag. Enligt Livsmedelsverket senaste matvaneundersökning når bara två av tio svenskar det målet. När forskningscentret Nutrilite Health Institute sammanställde 200 000 personers frukt- och grönsaksvanor runtom i världen blev resultatet liknande. Vi behöver fördubbla vår konsumtion av frukt och grönt för att nå Världshälsoorganisationens miniminivå på 400 gram om dagen, enligt studien.


En kost rik på frukt och grönt har visat sig skydda mot hjärt-kärlsjukdom och cancer men även frakturer. En svensk studie från 2007 gjord på 24 000 medelålders och äldre kvinnor visade att de som åt frukt, grönt, fullkorn och fisk tillsammans med måttligt alkoholintag kunde minska sin risk att drabbas av hjärtinfarkt. I kampen mot övervikt och andra livsstilssjukdomar tror Lena Hulthén att grönsakerna spelar en central roll.
- Matiga grönsaker är viktiga för att känna mättnad och ge volym till en måltid utan att ge för mycket energi, säger hon.
Vilka grönsaker du äter och hur du tillagar dem spelar också roll. Satsa på matiga grönsaker som bidrar med mycket näring och fibrer, spenat och alla typer av kål är bra val.


- Hur vi tillagar grönsaker är avgörande för hur mycket näring som hamnar på tallriken. Koka inte grönsakerna för länge, det är bättre om de har lite tuggmotstånd. Att ånga grönsakerna kan också vara bättre än att koka dem.
Att äta kosttillskott för att få i sig vitaminer och mineraler kan däremot ha motsatt effekt.
- Det kan finnas faror med att äta vitaminer i tablettform då man oftast inte vet huruvida man har brist på vitaminet eller inte. Vi har dessutom sett att effekten av vitaminerna är mycket bättre om de kommer från riktigt mat, säger Hulthén.