<p>Grönkål är inte bara gott –det är dessutom väldigt nyttigt.<br></p>
1 av 4: <p>Grönkål är inte bara gott –det är dessutom väldigt nyttigt.<br></p>
<p>Grönkålspizza. Mums!</p>
2 av 4: <p>Grönkålspizza. Mums!</p> Foto: Petra Jonsson
<p>Grönkålschips passar fint som tillbehör eller precis som det är.</p>
3 av 4: <p>Grönkålschips passar fint som tillbehör eller precis som det är.</p> Foto: Malte Danielsson
<p>Gott som tillbehör till kött. </p>
4 av 4: <p>Gott som tillbehör till kött. </p> Foto: Hans Desser

Supermaten! Därför bör du frossa i grönkål

Grönkål är minst sagt i ropet.

Dels är de krusiga bladen en given ingrediens på julbordet – dels toppar de kostrådgivarnas listor över supermat.

För den med stor aptit är grönkålen perfekt julmat, eftersom man kan äta (nästan) hur mycket som helst utan att gå upp i vikt.

– Gör en fräsch sallad med granatäpple, valnötter och citrus, säger Sofia Antonsson, dietist på IBSfri.

Du har säkert lagt märke till trenden. Överallt i hälsosammanhang tipsas om måltider med grönkål.

Att något är hajpat av kost- och träningsbranschen behöver inte betyda att det är rakt igenom "superbra", påpekar dietisten Sofia Antonsson. Men just grönkålen råkar faktiskt vara ett livsmedel som vi gör klokt i att äta:

– Grönkål är väldigt nyttigt. Den innehåller både järn, C-vitamin och A-vitamin, som håller oss friska. Dessutom är den kalorisnål med mycket fibrer, vilket gör att man kan äta ganska mycket utan att det påverkar vikten.

– Mörkgröna, tunna bladgrönsaker är överhuvudtaget överlägsna när det gäller näring. Som spenat, mangold, rucola och svartkål, förklarar hon vidare.

Grönkålssallad passar perfekt på julbordet. Foto: Wolfgang Kleinschmidt

Grönkål - har en renande effekt

Grönkålen sägs också ha en renande effekt, tack vare antioxidanter som skyddar kroppen mot oxidation. Och för alla som inte äter mejeriprodukter är kalciuminnehållet av stort värde.

Det finns även studier som pekar på att grönkål kan göra att levern fungerar bättre, genom att aktivera vissa enzymer.

Ett superlivsmedel helt enkelt?

– Oja. Som allt som är fiberrikt så kan den potentiellt motverka tjocktarmscancer, hålla blodsockret på en bättre nivå och sänka kolesterolet. Dessutom är den jättebra för dem som har magproblem, som IBS. Grönkål är nämligen en kålsort som inte ger några gaser eller uppblåsthet.

Sofia Antonsson tycker absolut att man ska inkludera grönkål i julmaten.

Hon tipsar om sina tre favoriter:

– Stuvad grönkål, grönkålssallad och grönkålschips. Och man kan med fördel fylla ut pajer, gratänger och grytor med rå grönkål.

– Till julbordet tycker jag att man ska satsa på en schyst sallad med grönkål, granatäpple, valnötter och citrus.

RECEPT MED GRÖNKÅL:

Grönkålssallad med torkad frukt och saffransvinägrett

Gräddstuvad grönkål med mandel och russin

Grönkålspaj med valnötter

Grönkålschips

Grönkål - därför är den nyttig

*Innehåller järn, C-vitamin och A-vitamin, som håller oss friska.

*Är kalorisnål och fiberrik, vilket gör att man kan äta ganska mycket utan att gå upp i vikt.

*Sägs ha en renande effekt, tack vare att antioxidanterna skyddar kroppen mot oxidation.

*Är rik på kalcium, vilket är bra för personer som inte äter mejeriprodukter.

*Tros kunna göra att levern fungerar bättre, eftersom den aktiverar vissa enzymer.

*Motverkar tjocktarmscancer, tack vare fiberinnehållet.

*Håller blodsockret i schack och sänker kolesterolet, också tack vare fibrerna.

*Bra för personer med IBS och andra magproblem, eftersom den inte ger gaser eller uppblåsthet som andra kålsorter.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!