Presenteras av Happy Green – ekologiskt på nätet

Superjuicen för dig med högt blodtryck

1 av 4: Den perfekta uppladdningen inför uthållighetsträningen

Rödbetor är rikt på nyttigheter.

Foto: TOMAS LEPRINCE

2 av 4: Rödbetor är rikt på nyttigheter.

Att dricka juice gjord på rödbetor är bra för blodtrycket.

Foto: Foto: COLOURBOX

3 av 4: Att dricka juice gjord på rödbetor är bra för blodtrycket.

Martin Brunnberg är näringsfysiolog.

Foto: / PRESSBILD

4 av 4: Martin Brunnberg är näringsfysiolog.

Rödbetsjuice är den hajpade superdrycken som just nu klunkas flitigt på både fotbollsplanen och vid köksbordet. Men vad har rödbetan för hälsofördelar att erbjuda?

– Har man det som rutin att dricka ett glas rödbetsjuice om dagen så sänks blodtrycket, säger Martin Brunnberg, näringsfysiolog.

Andra har också läst

Har du högt blodtryck eller vill du förbättra dina träningsresultat? Då är kanske rödbetsjuice något för dig. Förutom att den kalorisnåla knölen är mättande är den även rik på antioxidanter, nitrater, fibrer och folsyra. 

LÄS OCKSÅ: Superjuicen för dig med högt blodtryck 

Ett prestationshöjande träningstillskott

Rödbetsjuice har blivit ett populärt träningstillskott för både elitidrottare och fritidsmotionärer. Rödbetor är nämligen otroligt rika på nitrat, som även finns i kål och bladgrönsaker. När man äter mat som innehåller nitrat bildas kvävemonoxid i kroppen, som ökar syresättningen. Något som ökar uthålligheten i musklerna och kan förbättra träningsresultatet.

LÄS MER: 8 vanliga fel med kosten du gör när du tränar  

– Motion ökar syresättningen i kroppen och rödbetsjuicen fungerar prestationshöjande eftersom nitratet i sig förbättrar syresättningen, förklarar Martin Brunnberg som är näringsfysiolog  och utbildare på Fredrik Paulúns näringscenter. 

ANNONS: Prissänkt! Ekologisk rödbetsjuice på bag-in-box för 179 kronor hos Happy Green  (EXTERN LÄNK)

Sänkt blodtryck och minskad risk för hjärtsjukdomar

Men den höga halten av nitrat har hälsofördelar även för den som inte tränar regelbundet. Nitrat och betanin som finns i rödbetor är bra för blodtrycket. Bland annat gjordes en liten studie vid Queen Mary University i London där en testgrupp med högt blodtryck fick prova att under en period dricka ett glas rödbetsjuice om dagen. Resultatet visade att rödbetsjuicen hade en liknande effekt som blodtryckssänkande mediciner. Ett sänkt blodtryck i sig kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Men resultatet innebär inte att rödbetsjuice ska ersätta mediciner:

– Även om upptäckten är uppmuntrande var vår studie väldigt liten och vi följde enbart patienterna under en dag. Innan vi kan vara säkra på att nitrater verkligen är så bra för personer med högt blodtryck måste det göras mer omfattande studier, säger Amrita Ahluwalia, professor i vaskulär farmakologi och en av forskarna bakom studien i ett pressmeddelande.

Bra för mage och tarm

För att mage och tarm ska fungera bra behöver vi få i oss fibrer. Rödbetor är fulla av fibrer som hjälper till med matsmältningen och hjälper till att förebygga problem som förstoppning, hemorrojder och inflammationer i tarmen. Antioxidanterna i rödbetan ger ett förbättrat immunförsvar.

LÄS MER: Ät rödbetor – de har oväntade egenskaper

Så vill experten ha sina betor

Det finns helt enkelt flera hälsofördelar med att äta rödbetor. Men är juice det bästa sättet att få i sig allt? Det beror helt på syftet, menar Martin Brunnberg.

– Fördelen med juice är att man får i sig nitrat snabbt, men man tappar alla bra fibrer och mättnadseffekten, säger Martin.

– Man kan äta rödbetor i sin sallad eller tillaga i ugn tillsammans med andra rotfrukter. Vill man ha något riktigt gott kan man äta rödbetor ihop med valnötter, chèvre och lite honung. 

För den som vill ha rödbetor i juiceform men har svårt för den jordiga smaken rekommenderar han att köpa färdigpressade juicer som innehåller blåbär eller lingon, som också är supernyttiga. Den som har en råsaftscentrifug i köket kan själv addera bären.

– Det finns väldigt mycket nya bra produkter som har en skvätt lingon eller en skvätt blåbär så att man får en annan smakpalett. Gör man det själv i en råsaftscentrifug så kan man använda resterna till att göra biffar, man kan trycka ihop dem som de är eller ha i ett ägg.

Recept på smoothie med rödbetsjuice:

ANNONS: Prissänkt! Ekologisk rödbetsjuice på bag-in-box för 179 kronor hos Happy Green  (EXTERN LÄNK)

RECEPT MED RÖDBETOR:

Nyttig rödbetsjuice med äpple och ingefära  

Rödbetor ned getost och fänkålsfrö 

Laxspett med rödbets- och fetasallad 

Rödbets- och avokadosallad 

PRESENTERAS AV HAPPY GREEN

Detta är en redaktionell artikel från Hälsoliv som ingår i ett ämne som hälsosajten Happy Green valt att sponsra. Företaget har inget inflytande över artikelns innehåll.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här