Gurkmejan är en av våra mest omtalade kryddor men är den verkligen så nyttig som alla säger?
Gurkmejan är en av våra mest omtalade kryddor men är den verkligen så nyttig som alla säger? Foto: Shutterstock

Studie: Så nyttig är gurkmejan egentligen

Det finns mer än 15 000 vetenskapliga texter gjorda om gurkmeja. 

Och antalet ökar konstant.

Men är gurkmejan så nyttig som hela världen tror? 

Gurkmeja är en rot som liknar ingefära, känd för sin gula färg och används i currykryddor och senap. Den kallas också för "Indiens saffran". Gurkmeja brukar användas i många olika maträtter och är en krydda som har använts i medicinska sammanhang i över 4000 år. Gurkmejan används bland annat i den indiska läkekonsten Ayurvedan där man hävdar att gurkmeja mot diverse invärtes och utvärtes sjukdomar.

LÄS MER: Gurkmeja: 6 vanliga frågor och svar  

Viktigt att skilja på kurcumin och gurkmeja

– Det finns flera studier som man håller på med nu där det finns tecken som tyder på att gurkmeja är bra för alltifrån knäsmärtor från artros men att det också kan minska sannolikheten för en hjärtattack efter en bypass-operation, berättar Dr Sanjay Gupta, CNN:s chefskorrespondent inom medicin. 

Det finns däremot en distinktion som är väldigt viktig att göra och det är mellan ingrediensen kurkumin och gurkmeja, menar Gupta. Gurkmeja är själva kryddan men det är egentligen kurkumin som är den aktiva och bra ingrediensen. Och kurkumin i sin tur innehåller tre eller fyra olika curcuminoider. Det är svårt att säga exakt men gurkmeja verkar innehålla ungefär 5% av dessa curcuminoider. Problemet är också att det är väldigt svårt att utvinna själva kurkumin från gurkmejan. Det uppstår ett problem när forskarna ser vad som händer i cellerna och när de testar på människor. När det gäller studier på gurkmeja och människan så finns det inga bevis för att det har några som helst hälsofördelar.  

LÄS MER: 5 sätt att använda superkryddan  

Krävs en hel del kurkumin

Problemet är att kurkumin löser upp sig så snabbt att endast en liten del av det faktiskt absorberas av kroppen. Man skulle behöva så mycket som 24 500 mg kurkumin per dag för att uppnå en dos som skulle kunna vara hälsosam. 

– Man skulle kunna göra liknelsen med att äta en currygryta där gurkmejan finns som ingrediens. För att det skulle ha någon effekt skulle du behöva äta 200 currygrytor om dagen, beskriver Dr Franscesca Cordeiro en huvudförfattare till studien, till CNN.

LÄS MER: Gurkmeja – mirakelkur eller rena bluffen? (AMELIA)

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!