Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 23 aug 2019 15:04

Studie: Så mycket rörelse krävs för att leva längre

Fysisk aktivitet ökar vår livslängd.

Fysisk aktivitet ökar vår livslängd.

Foto: Shutterstock

En aktiv livsstil gör att vi lever längre – mycket längre.

Det slår en ny samlingsstudie fast som varnar för farorna med stillasittande.

Genom åren har vi blivit mer och mer stillasittande, vare sig det är på jobbet framför en dator eller hemma i tv-soffan.

Ur hälsoperspektiv är den trenden synnerligen problematisk, något som studie efter studie påpekat. Vissa har till och med jämfört det med rökning.

Nu bekräftas tesen av ytterligare en studie som nyligen publicerats i tidskriften BMJ.

Professor Ulf Ekelund, från norska idrottshögskolan, har tillsammans med sitt team analyserat flera andra studier på ämnet fysisk aktivitet och livslängd.

LÄS OCKSÅ: Överläkaren: Träna rätt för hjärnan – och minska stressen 

Högre risk att dö i förtid

Enligt CNN tittade forskarna på data från 36 383 vuxna personer. Samtliga bar en så kallad accelerometer som mäter en aktivitets tidsåtgång och intensitet.

Intensitetnivåerna delades därefter upp i tre olika kategorier, lätt, måttlig och hög.

Följande är exempel som användes i varje kategori.

Lätt intensitet: Matlagning och diskning.

Måttlig intensitet: En rask promenad eller att klippa gräsmattan.

Hög intensitet: Att jogga eller bära tunga saker.

Personer som var inaktiva visade sig ha en fem gånger så hög risk att dö i förtid jämfört med de deltagare som var mest aktiva.

LÄS OCKSÅ: Vill du leva länge? Sluta vara så arg 

”Sitt mindre och rör på dig mer”

Deltagarna i studierna var minst 40 år gamla med en medelålder på 62 år och återfanns främst i USA eller Västeuropa. Huruvida resultatet gäller även för andra populationer eller yngre människor är alltså oklart.

Både Folkhälsomyndigheten och amerikanska National Institute for Health rekommenderar minst 150 minuters måttlig fysisk aktivitet i veckan eller 75 minuters högintensiv aktivitet.

Detta skulle exempelvis kunna innebära 30 minuters rask promenad fem dagar i veckan, 20-30 minuters löpning tre dagar i veckan eller en kombination.

Forskarna bakom den senaste studien menar emellertid att all form av fysisk aktivitet, oavsett intensitet, kan kopplas till en ökad livslängd. Deras budskap är följande:

”Sitt mindre och rör på dig mer och oftare”, skriver CNN.