Studie: Alla behöver inte gå 10 000 steg om dagen

Fysisk aktivitet är nära sammankopplat med hur länge vi lever.

Foto: Shutterstock

Fysisk aktivitet är nära sammankopplat med hur länge vi lever.

10 000 steg om dagen har länge varit ett riktmärke för den som vill leva hälsosamt

Men är det verkligen rimligt? Och behöver alla följa det?

Sannolikt inte, säger en ny studie.

Andra har också läst

Att det finns en stark koppling mellan fysisk aktivitet och vår hälsa råder det få tvivel om.

Frågan är bara hur mycket som faktiskt krävs för att det ska göra skillnad? Är 10 000 steg om dagen verkligen den bästa måttstocken?

Enligt en studie publicerad i Jama Internal Medicine kan det räcka med hälften för att minska risken för att dö i förtid. Åtminstone om du är kvinna och äldre.

Sajten Time menar att forskningen är i linje med flera andra studier som visat att även mindre fysiskt utmanande aktiviteter är bra för hälsan.

– Gör bara lite grann. Om du gör lite grann så klarar du dig bättre. Du behöver inte bli avskräckt bara för att du inte når 10 000 steg, säger professor I-Min Lee, medförfattare bakom studien.

LÄS OCKSÅ: Michael Mosley: Övningen som gör att du slipper gå 10 000 steg om dagen 

Minskad risk för att dö i förtid

Sammanlagt deltog 17 000 kvinnor i åldrarna 62 till 101 i studien. Samtliga ombads bära apparater som mätte hur många steg de tog och hur snabbt de gick under 7 dagar. Kvinnorna rapporterade också vad de hade för kosthållning, medicinsk historia samt andra livsstilsvanor vilket följdes upp varje år under en fyraårsperiod. 

Under samma period avled 504 kvinnor. Efter att ha tagit andra faktorer i beaktning slog studien fast att antalet steg hade en stark koppling till livslängd. Deltagare som gick omkring 4400 steg per dag hade 41 procents lägre risk att dö i förtid jämfört med de minst aktiva kvinnorna som bara gick 2700 steg om dagen.

LÄS OCKSÅ: Tappa 1 kilo i veckan med promenader 

Mer forskning krävs

Fler steg minskade risken för tidig död ännu mer, men tycktes nå ett klimax vid omkring 7500 steg. Därefter planade fördelarna ut. Antalet steg tycktes också betyda mer än hur snabbt stegen togs.

Eftersom det handlar om en observationsstudie går det inte att säkerställa ett 100-procentigt samband, dessutom var deltagarna som bekant äldre kvinnor. Mer forskning krävs för att bekräfta både resultatet och huruvida det även stämmer på män och yngre individer. 

Men det ger åtminstone lite vatten på ”all träning är bra träning”-kvarnen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer