ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Sötsugen? Det här äter kostexperterna själva

Kostexperterna hjälper dig hitta rätt mellanmål.

Kostexperterna hjälper dig hitta rätt mellanmål.

1/2

Foto: Getty Images

En klassisk PBJ-macka rekommenderas, gärna med ett lite nyttigare bröd.

En klassisk PBJ-macka rekommenderas, gärna med ett lite nyttigare bröd.

2/2

Foto: Getty Images

Sötsugen? Det här äter kostexperterna själva

Spelar ingen roll hur hälsosam du är eller hur nyttigt du äter.

Ibland kommer det ändå: det stora SÖTSUGET.

Och vad gör man då, om man vill slippa trilla dit på bullar eller kexchoklad?

Här är sju förslag på bättre sötsaker som du kan unna dig med gott samvete.

Handen på hjärtat, hur kul är det att bara äta grönsaker och sallad? Ibland behöver man sticka emellan med en burgare eller pizza, ett glas vin istället för vatten. "Balans" är nyckelordet för en sund och hållbar livsstil, och emellanåt behöver vi väga upp allt fräscht och syrligt med något fett och/eller sött. Inte minst när det där akuta suget uppstår, av fysiska eller psykiska orsaker.

Men istället för att traska iväg till lösgodishyllan på Ica: gör det bästa av situationen. Se till att köpa hem rätt ingredienser, så att du kan kan fixa ditt eget "nyttiga" godis. Framstående dietister och näringsexperter blir OCKSÅ sötsugna, men de har sina knep. För tidningen Prevention delar några av dem med sig av sina bästa recept:

1. PBJ-macka (toast med jordnötssmör och sylt)

Dietisten Sharon Palmer unnar sig en klassisk PBJ-macka, alltså en smörgås med jordnötssmör och sylt. Dock rekommenderar hon att göra en lite nyttigare variant, vilket man enkelt kan få till genom att använda ett fullkorns- eller surdegsbröd från bageri, jordnötssmör som bara innehåller nötter och salt samt osötad sylt eller marmelad.

LÄS OCKSÅ: 9 livsmedel du trodde var onyttiga – men som inte är det 

2. Dadlar med mandelsmör och choklad

Hälsocoachen Caryn O'Sullivan bygger en liten munsbit av en färsk dadel, en klick mandelsmör och en flisa mörk choklad. Dadlar är söta och näringsrika naturligt och nötsmöret bidrar med protein. "En jättesmarrig kombination", säger hon.

En matsked honung är en bra bas för mellanmål.

Foto: Getty Images

3. En matsked honung (eventuellt med kokosolja och kakao)

Susan Schenck, författare till boken "The live food factor", förespråkar det superenkla och äter en matsked honung rakt upp och ner. Välj en ekologisk variant som inte hettats upp över 40 grader – och skulle du vilja götta till det ytterligare kan du mixa med en matsked kokosolja och en halv matsked raw kakao.

PS. Fördelen med "raw", alltså att råvaror inte upphettas över 42-47 grader, är att nyttigheterna (de naturliga näringsämnena) består och inte försvinner i tillagningsprocessen.

LÄS OCKSÅ: Experten: Socker du kan äta med gott samvete

4. Frysta bananskivor med kakao på

Dietisten Dawn Jackson Blatner, som bland annat gett ut boken "The superfood swap", ser till att alltid ha skivad banan i frysen. När sötsuget slår till plockar hon fram bananskivorna och strösslar kakaopulver över. "Man får naturlig sötma från bananen och en massa hälsofördelar av den mörka chokladen. Det är jättegott", säger hon.

Grekerna har koll – yoghurt, banan och kanel fungerar fint ihop.

Foto: Getty Images

5. Fet yoghurt med banan och kanel

Dietisten Sarah Schlischter föredrar grekernas favoritefterrätt fet yoghurt, men byter ut honungen mot skivad banan och kanel. Mer än en halv deciliter behövs emellertid inte, för tioprocentig yoghurt är mättande och tillfredsställer söt- och hungersug snabbt.

LÄS OCKSÅ: 4 nyttiga skäl att äta popcorn – varje dag!

6. Smoothie på kokosmjölk, körsbär och kakao

Dietisten och näringsexperten Stephanie Dunne mixar ihop en "dessertsmoothie" av 2,25 dl kokosmjölk, 1,5 dl frysta körsbär och 2 msk osötat kakaopulver. "Ärligt, den är så nyttig att det skulle vara okej att äta den varje dag, men jag vill inte vänja mig vid att allt ska smaka lika gott som choklad", säger hon.

7. Slush av frukt, is och kolsyrat vatten

Psykologen och näringsexperten Nicole Beurkens tipsar om att mixa färska frukter eller bär med is och kolsyrat vatten till en fräsch och helt naturlig dryck, som gillas av både vuxna och barn. Vill man krydda till den kan man med fördel addera lite mynta eller citron.  

 

ANNONS

Relaterat