1 av 2: Sova 8 timmar per natt en myt
Svårt somna? Ligg inte kvar i sängen.
2 av 2: Svårt somna? Ligg inte kvar i sängen. Foto: Shutterstock

Värsta misstaget som gör det svårt att somna

Alla har svårt att sova då och då, vilket är helt normalt.

Många gör emellertid saken värre utan att veta om det.

Här avslöjar sömnexperten Rebecca Robbins ett av de värsta misstagen du kan göra för sömnen.

Du är helt slut efter en tung arbetsdag och har äntligen lagt huvudet mot kudden för lite efterlängtad sömn.

Plötsligt är du klarvaken och hur många får du än räknar ligger du bara och kastar dig av och an – i timme efter timme.

Känner du igen dig?

Enligt Rebecca Robbins, sömnexpert vid Harvard Medical School, är det precis detta du bör undvika om du vill sova gott.

– Det är ett av de största misstagen många av oss gör. När vi har svårt att sova stannar vi i sängen och vrider och vänder på oss i hopp om att vi ska somna om vi bara ligger kvar lite till, säger hon till sajten Well and good.

LÄS OCKSÅ: 5 oväntade vanor som kan leda till mardrömmar

Ligg inte kvar i sängen

I själva verket riskerar det att få motsatt effekt. Enligt Robbins lär vi hjärnan att sängen är en plats där vi har svårt att sova. Inte ett lugnt och harmoniskt område där vi glider in i sömnens rike.

Om du kastar dig av och an är det mycket bättre att lämna sängen, även om det bär emot.

På så vis återställer du hjärnan och ger den en ny chans att somna.

– Gå upp och gör något som inte kräver någon tankeverksamhet. Vik tvätt, plocka undan disken. Läs några sidor av en riktigt tråkig bok. När du känner dig trött igen, återvänd till sängen och försök igen, säger Robbins.

Du bör emellertid undvika starka ljus, exempelvis från telefonen eftersom det kan påverka din förmåga att somna.

LÄS OCKSÅ: Sömnforskaren krossar 7 myter om sömn

Så lång tid tar det normalt att somna

Hur länge ska man då vänta innan man reser sig upp ur sängen och ger upp? Det finns inga givna svar på den frågan men de allra flesta somnar åtminstone inte i samma stund som de lägger huvudet mot kudden.

Enligt Robbins tar det ungefär 15 minuter för en normalt utvilad person att somna. Om du börjar höra en inre röst som mässar ”Nej, inte igen, jag kan inte somna, jag kan inte somna”, så är det antagligen dags att gå upp.

Andra bovar som kan störa din sömn är intaget av koffein, hur nära inpå läggdags du äter och när på dygnet du tränar och hur hårt.

I vissa fall finns det ingen speciell orsak till dina sömnbesvär och det är helt okej. Vissa nätter är helt enkelt sämre än andra.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!