Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN

Publicerad 13 jun 2019 07:00

Varför kommer vissa ihåg sina drömmar och andra inte?

Alla människor drömmer, men vissa är bättre på att komma ihåg sina drömmar.

Alla människor drömmer, men vissa är bättre på att komma ihåg sina drömmar.

Foto: ©Konstantin Yuganov - stock.adobe.com

Kan du beskriva nästan alla dina drömmar i detalj medan din kollega inte har en aning om vad som hände i natt?

Varför vissa kommer ihåg sina drömmar bättre kan bero på många faktorer – här är några.

Först bör vi klargöra en sak: Alla människor drömmer, däremot är det inte alla som kommer ihåg exakt vad de drömmer eller att de drömt överhuvudtaget.

Varför det är så är komplicerat, drömmar har nämligen gäckat forskningsvärlden länge.

Men det finns vissa spår att gå på.

LÄS OCKSÅ: Sömnforskaren krossar 7 myter om sömn 

Varför drömmer vi?

Exakt varför vi drömmer är fortfarande lite av ett mysterium. Enligt sajten Everyday Health misstänker experter att det kan hjälpa oss att hantera känslomässiga grubblerier från vårt vakna liv eller för att sorterar minnen och tankar.

Drömma kan vi göra under alla sömnstadier, men vanligen sker det under REM-sömnen, då är drömmarna också som mest levande. Eftersom REM-cyklerna blir längre senare på natten drömmer du sannolikt mer under den perioden. Och för varje cykel blir hjärnan mer och mer vaken.

En enkel förklaring till att du minns din dröm är att du helt enkelt vaknat upp mitt i den, vilket gör att den finns kvar i minnet.

Det finns emellertid en hög sannolikhet att det bara handlar om fragment – vanligen drömmer vi nämligen mellan 1,5 till 2 timmar per natt och att minnas allt hör knappast till vanligheterna.

LÄS OCKSÅ: Sömnparalys – och fler läskiga grejer i sömnen 

Vad mer påverkar?

Med ovanstående information i åtanke kan vi gissa oss till att sömnlängd kan påverka huruvida du minns en dröm eller inte. Om du exempelvis sover 4 timmar i stället för 8 timmar förminskas din potentiella drömtid avsevärt. Enligt sajten Mentalfloss kan detta vara anledningen till att många uppger att de minns sina drömmar bättre på helgen, när de har chans att sova igen missad tid.

Enligt Everyday Health kan följande också påverka:

• Ångestnivåer

Personer som lider av ångest eller är deprimerade har en högre sannolikhet att minnas sina drömmar. En förklaring kan vara att de har en tendens att vakna upp av oron mitt i en dröm.

• Läkemedel eller hälsoproblem

Vissa mediciner kan trycka undan drömsömnen. Även personer som lider av sömnapné, alltså korta andningsuppehåll under sömnen, uppges också drömma mindre.

• Kön och personlighet

Kvinnor minns oftare sina drömmar jämfört med män. Enligt en studie publicerad i Journal of Adolescent Health hade tjejer i tonåren högre sannolikhet att minnas sina drömmar jämfört med manliga motsvarigheter. Samma studie hittade också ett samband mellan kreativa hjärnor och förmågan att minnas drömmar.

LÄS OCKSÅ: Forskning: Så kan du styra dina drömmar 

Kan jag lära mig att minnas mina drömmar bättre?

Förmågan att minnas sina drömmar är ingen exakt vetenskap, men det finns knep.

– Det viktigaste är att ge drömmar både tid och uppmärksamhet, säger Lauri Loewenberg, författaren till boken ”Dream on it: Unlock your dreams, change your life”, till Everyday Health.

Bäst chans att minnas dina drömmar har du inom de första 90 sekunderna efter att du vaknat upp. För att inte minnet ska glida i väg tipsar Loewenbergs om att ligga kvar i samma position som du vaknade. Lägg därefter två minuter på att försöka återuppleva drömmen och pussla ihop dina känslor, tankar och de bilder du sett. Skriv ned dem så fort du kan – annars försvinner de antagligen lagom till frukosten är serverad. Att återvända till ditt anteckningsblock i efterhand kan trigga drömminnen även senare på dagen.

En studie från 2018 menar också att intaget av vitamin B6 kan spela roll. Det bör emellertid noteras att forskningen är högst preliminär och att deltagarna rapporterade sämre sömnkvalitet och trötthet när de vaknade.

I en annan mindre studie från 2015 hittade forskarna ett samband mellan snoozande och tydligare drömmar. En förklaring kan vara att det korta uppvaknandet när klockan ringer håller hjärnan alert och tillräckligt medveten för att minnas drömmar i det sista REM-stadiet. Snoozeknappen kan å andra sidan störa din sömn och göra dig tröttare under resten av dagen.