Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN

Publicerad 11 jun 2019 06:00

Vanliga apparna kan förvärra sömnproblem

Många tror att en app som mäter sömnen ska hjälpa en att sova bättre, men sömnexperten höjer ett varnande finger.

Många tror att en app som mäter sömnen ska hjälpa en att sova bättre, men sömnexperten höjer ett varnande finger.

Foto: Shutterstock

Appar som ska hjälpa dig att sova bättre kan ha motsatt effekt.

Enligt neurologen Guy Leschziner kan apparna förvärra både ångest och sömnbrist.

– Vi ser att många utvecklar insomni som en följd av sleep trackers, säger sömnspecialisten under Cheltenham science festival.

Med dagens appar och klockor är det lätt att hålla koll på olika delar av sitt liv: Antal steg man tar, sin kalender, menscykel och hur gott man sussar under natten.

Men medan vissa av de här apparna kan sporra en till att leva hälsosammare verkar just sömnmätare mest föra med sig elände. Åtminstone enligt Guy Leschziner, en brittisk neurolog specialiserad på sömnstörningar. Han menar att vår tilltagande fixering vid att få tillräckligt med sömn har baktänt och snarare ökar risken för insomni, sömnlöshet.

– Vi ser att många utvecklar insomni som en följd av sleep trackers eller för att de läst vissa saker om hur förödande sömnbrist är, säger sömnexperten.

2018 publicerades ett antal fallstudier som visar på att försök att kontrollera sin sömn kan leda till ortosomni, överdriven rädsla för att sova dåligt.

Apparna är inte validerade

Han berättar för The Guardian att många patienter som söker hjälp för sömnproblem på kliniken där han arbetar har fått fram sina sovmönster med hjälp av data från appar, varav de flesta inte är kliniskt validerade. De flesta av dem mäter rörelse, förklarar Leschziner, och säger därför inget om sömnkvaliteten. 

– Jag är cynisk när det kommer till appar som spårar sömnen. Om du vaknar efter en natts sömn och inte känner dig utvilad eller är trött, då har vet du att du har problem. Om du vaknar varje dag och känner dig pigg, är vaken under dagen och redo att sova vid samma tid varje kväll, då sover du antagligen tillräckligt och behöver inte ha en app som berättar det för dig, säger Guy Leschziner.  

LÄS MER: 7 sömnexperter om vad de gör när de inte kan sova

Olika sömnbehov

En annan anledning till att sömnappar ställer till det är att de flesta inte tar hänsyn till olika behov. Det här med sömn är nämligen väldigt individuellt. Hur vi sover och hur mycket sömn vi behöver varierar från person till person, även om de flesta mår bäst om de får sex till åtta timmars sömn.

Forskning visar att personer som naturligt har ett mindre sömnbehov riskerar att bli uppstressade av att få höra att de inte sover ”tillräckligt”, vilket i sin tur kan orsaka symtom förknippade med sömnbrist – en så kallad nocebo-effekt.

När det kommer till blått ljus, från skärmar, och koffein finns det också individuella skillnader. En del kan dricka kaffe efter kvällsmaten eller titta på serier till sen kväll och fortfarande somna när huvudet nuddar kudden.

– Om du kan titta på Netflix till klockan elva på kvällen, stänga av datorn och sedan somna och ha en god natts sömn, då är det inget du behöver oroa dig för. Vi vet att känsligheten för blått ljus varierar kraftigt, säger Leschziner.

LÄS OCKSÅ: Sömntekniken som får dig att somna på tio minuter

Vad gör man om man inte kan sova?

– Om du mäter dina steg och inser att du inte går så långt som du borde är det bara att motionera lite mer. När du kommer in i ett tvångsmässigt stadie med sömnen gör du det bara ännu svårare för dig att sova, säger Leschziner.

Om du faktiskt har problem med att somna finns det olika saker du kan göra. Att inte dricka koffein för sent på dagen och att lägga undan mobil och dator någon timme innan sänggåendet kan hjälpa. Träning och att vistas i morgon- och förmiddagssol hjälper också kroppen att hamna i fas.

Kognitiv beteendeterapi, KBT, har också visat sig vara effektivt mot sömnbesvär.