Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN

Publicerad 23 aug 2019 19:00

Två enkla förändringar som förbättrar din sömn

Foto: Shutterstock

Vill du förbättra din sömn?

Då ska du testa att ändra ditt sovmönster och vara mer positiv!

Om du är en nattuggla och har problem med din mentala hälsa eller humör, menar forskning att du kan förändra ditt sovschema och sova bättre. Och när det görs konsekvent förbättrar en god natts sömn ens mentala och psykiska hälsa. Forskare vid University of Birmingham säger i en ny studie att nattugglor med extrema sömnmönster kan ändra sin dygnsrytm, lära sig att vakna tidigare, minska depression och stress, och förbättra sin energi och sitt humör, skriver Bustle.

LÄS MER: Vilken är den bästa sovställningen? Experten svarar 

Var en optimist

I en annan studie har forskare vid University of Illinois kommit fram till att optimister tenderar att sova bättre än de som är negativa.

I studien deltog över 3500 personer, och de som rapporterade högre nivåer av optimism var mer troliga att säga att de sov bättre på nätterna. De var också 74 procent mer troliga att rapportera att de inte var trötta under dagen eller led av sömnproblem på kvällen. Detta medan de ändå fick mer sömn på natten, mellan sex till nio timmar i genomsnitt.

LÄS MER: Svårt att sova? 5 övningar som får dig att slappna av 

Dålig sömn kan leda till hälsoproblem

Att förändra ditt sovschema kan med andra ord förbättra ditt humör, och ett bättre humör hjälper dig att sova bättre och längre.

– Resultaten från studien visade betydande samband mellan optimism och olika kännetecken för självrapporterad sömn, efter att ha anpassat resultaten efter olika variabler, inkluderat sociodemografiska egenskaper, hälsotillstånd och depressiva symptom, säger studiens författare Dr. Rosalba Hernandez i ett pressmeddelande.

– Bristen på hälsosam sömn är ett folkhälsoproblem, eftersom dålig sömnkvalitet associeras med flera hälsoproblem, säger Dr. Hernandez.

Försök alltså se livet från den ljusa sidan, och gå och lägg dig tidigare om kvällarna för att förbättra din sömn.