ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Trötter? 11 pigg-tips morgon, middag, kväll

Publicerad 27 okt 2015 15.03
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN
<span>Sluta snooza! Gå upp direkt istället.</span>

Sluta snooza! Gå upp direkt istället.

1/4

Foto: Viktor Cap

<span>Ett träningspass får kroppen att vakna på morgonen.</span>

Ett träningspass får kroppen att vakna på morgonen.

2/4

Foto: Lev Dolgachov

<span>Stäng ner datorn innan läggdags, ljuset stör din sömnrytm.</span>

Stäng ner datorn innan läggdags, ljuset stör din sömnrytm.

3/4

Foto: Diego Cervo

<span>Gör små förändringar i vardagen, en i taget, så kan du bli piggare generellt.</span>

Gör små förändringar i vardagen, en i taget, så kan du bli piggare generellt.

4/4

Foto: Lev Dolgachov

Känner du dig trött och hängig – varje dag?

Har du svårt att komma upp på morgonen – och ännu svårare att kasta dig över arbetsuppgifterna med full kraft?

Tyvärr kan inte alla ta semester när man behöver det som mest, men det går att pigga upp sig i vardagen.

Här listar vi elva ganska enkla knep.

Kanske är hösten den årstid då vår mentala styrka sätts som mest på prov. Omställningen till vintertid innebär att det är ÄNNU mörkare när vi går från jobbet.

Om möjligheten fanns skulle nog de flesta vilja ta en dag lite då och då, när man sov ikapp och kom i fas. Men skyldigheter på både jobbet och i privatlivet gör det mer eller mindre omöjligt.

Så vad kan man då göra för att bli lite piggare generellt? För att få energi som räcker för varje ny dag?

Börja med att se över dina dagliga rutiner – och gör små förändringar, pö om pö.

Med inspiration av sajten Popsugar listar vi elva enkla tips för att bli av med den värsta tröttheten.

Satsa på en BRA fruktost.

Foto: Bigstock

MORGON

1. Snooza INTE

Att snooza är bara att skjuta på det ofrånkomliga, du måste ju upp? Och inte mår man bra av en sådan "hattig" start heller: Vakna, sova lite till, vakna, sova lite till. Tvärtom stjäl detta utdragna moment en massa energi som du skulle behöva till senare prövningar. Lär dig i stället att kliva ur sängen så fort alarmet ringer. Och helst samma tid varje morgon.

 

2. Drick ett glas vatten det första du gör

Det är viktigt att fylla på med vätska under hela dagen, men det där första glaset vatten är av extra stor betydelse. Förutom att det får bort rossel och gör dig talbar sätter det nämligen i gång matsmältningssystemet. Ha gärna ett glas stående vid sängen, så kan du ta en klunk så fort du vaknar.

 

3. Kör ett träningspass

Att röra på sig är ett effektivt sätt att få energi inför arbetsdagen. Allra bäst är att göra det utomhus, så får du frisk luft i lungorna också. Morgonträning kickar i gång fettförbränningen – och man bränner lättare kalorier när man tränar före frukost. Det behöver inte vara ett maratonpass: 30 minuter i löpspåret, gymmet eller på vardagsrumsgolvet kan räcka.

 

4. Ät en BRA frukost

Nej, hit räknas inte rostmackor med sylt eller en frasig croissant. För att du ska vakna till liv och hålla dig pigg länge krävs frukostmat som bidrar med näring och energi. Se till att få i dig en mix av proteiner, bra fetter och långsamma kolhydrater. Havregrynsgröt eller en skål naturell yoghurt med färska bär bidrar till att hålla blodsockernivån jämn under dagen. Ät ett kokt ägg till om du är morgonhungrig.

LÄS OCKSÅ: Är din frukost nyttig? Kolla in dietistens tips

Byt kaffet mot te.

Foto: Panthermedia

EFTERMIDDAG

1. Ta en nypa luft

Att vistas i syrefattig kontorsluft från klockan 9 till 17 är ingen höjdare för varken kropp eller hjärna. Det gör oss snarare sega och ineffektiva. Ta en promenad på lunchen, så att du får dagsljus och fräsch luft i systemet. Det är värt det även om du är stressad. Och det kan räcka med en kvart.

 

2. Drick grönt te

Morgonkaffet är kanske heligt, men testa att byta ut eftermiddagskoppen mot en mugg te i stället. Grönt te ger kroppen en boost tack vare sitt rika innehåll av antioxidanter. Dessutom sägs det skydda mot flera sjukdomar.

LÄS OCKSÅ: Drick te: 9 anledningar att göra det varje dag

 

3. Städa skrivbordet

En stökig arbetsplats kan lätt skapa känslor av kaos och stress. Alla högar av viktiga papper blir överväldigande – och kanske hittar du inte det där nödvändiga blocket just när du ska in på möte? Gör det till en vana att rensa på skrivbordet lite då och då, någon gång varje dag. En välordnad jobbmiljö ger bättre förutsättningar för lugn och produktivitet.

 

4. Ät ett nyttigt mellanmål

Att fylla på med energi under eftermiddagen kan vara bra av flera skäl. Dels hamnar många av oss i en trötthetssvacka framåt 15-16-tiden, dels kan det vara klokt att förekomma hungern, så att man inte stoppar i sig något onödigt före middagen. Tänk smart och välj ett snack som ger näring som håller länge. Exempelvis en frukt och lite nötter, eller en skiva fullkornsbröd med avokado.

Spara vinet till helgen.

Foto: Thinkstock

KVÄLL

1. Skippa sängfösaren

Det kan vara frestande att dricka ett glas vin efter en lång arbetsdag, eftersom det gör att man slappnar av. Men tyvärr har alkoholen motsats effekt under natten. Då stör den i stället sömnen och gör att man vaknar tidigare och känner sig outsövd. Nej, spara hellre drinken till helgen då du kan ta sovmorgon.

 

2. Undvik skarpt ljus

För att skapa förutsättningar för en god natts sömn bör man varva ner timmarna före sänggåendet. Då kan det vara bra att dämpa belysningen i hemmet, samt stänga av datorer, surfplattor och mobiler. Hellre än att ligga i sängen och kolla Facebook: Läs en bok eller bläddra i en tidning. Det kan verka som en petsak, men sömnforskning tyder på att det gör skillnad.

 

3. Gå och lägg dig i tid

Den har du hört förut va? De flesta av oss vet att vi bör få 6-8 timmars sömn varje natt för att må bra och orka prestera. Netflix kan faktiskt vänta till i morgon, din sömn är viktigare än vad som händer i "Homeland". Försök att få in en sovrutin, med ungefär samma läggningstid och uppstigningstid varje dag.

LÄS OCKSÅ: Så tvingar du hjärnan att sova bättre

ANNONS