Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN

Publicerad 23 okt 2017 19:00

Forskning: Så kan du styra dina drömmar

När du klardrömmer är du medveten om att du drömmer och kan styra vad som händer.

När du klardrömmer är du medveten om att du drömmer och kan styra vad som händer.

1/2

Foto: Shutterstock

I undersökningen väcktes flera av deltagarna efter fem timmars sömn.

I undersökningen väcktes flera av deltagarna efter fem timmars sömn.

2/2

Foto: Fotolia

Vill du lära dig att kontrollera dina drömmar? Det går faktiskt! 

Det kallas för att klardrömma och inträffar när du fattar att du sover.

Här är forskarens bästa tips för hur du styr dina drömmar.

Att klardrömma är en spännande upplevelse. Du är medveten om att du drömmer och kan styra vad som händer. Dock är det ett tillstånd som är svårt att frammana. Men nu har en studie från Universitetet i Adelaide, Australien, testat de tre vanligaste teknikerna och kommit fram till vad som verkligen funkar.

Så gör du för att styra dina drömmer

I studien har drömforskaren Denholm Aspy utvärderat tre tekniker som används för att klardrömma: Verklighetsprövning, wake back to bed-tekniken och MILD. Totalt innefattade studien 169 deltagare. 

Verklighetsprövning går ut på att skilja verklighet från fantasi genom att flera gånger per dag kontrollera om man är vaken eller drömmer. 

MILD står för mnemonic induction of lucid dreams. Tekniken går ut på att bygga upp en vilja att bli medveten om att man drömmer, genom ett mantra. I undersökningen väcktes deltagarna efter fem timmar sömn. Innan de somnade om var de instruerade att upprepa frasen "Nästa gång jag drömmer ska jag inse att jag drömmer" och föreställa sig själva i en dröm. 

Deltagarnas som provade wake back to bed-tekniken väcktes också efter fem timmars sömn, men till skillnad från de som utövade MILD ingick inga övningar innan de fick somna om.

LÄS OCKSÅ: 10 vanliga drömmar och vad de betyder

Bästa tekniken för att lyckas

Den grupp som lyckades klardrömma oftast var den testade MILD-tekniken. De som somnade inom fem minuter efter att de avslutat övningen klardrömde nästan hälften av gångerna. När man tittade på den grupp som provade alla tre tekniker kunde man se att de bara klardrömde 17 procent av gångerna, skriver sajten Mashable

Vad är det som gör den här tekniken så lyckad? Enligt Denholm Aspy kan förklaringen kokas ner till tidsåtgången mellan att man tänker på att drömma och att man somnar. Medan verklighetsprövningen pågår under dagen används MILD-tekniken precis innan man somnar om.

– Klardrömmar tenderar att hända under de sista timmarna man sover. Om du vaknar upp efter fem timmar och använder MILD-tekniken har du en väldigt stark intention precis innan din mest intensiva drömsömn, förklarar han. 

Slutsats: Vill du öka dina chanser att klardrömma är det avbruten sömn i kombination med tankekraft som gäller.