ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN
Publicerad 10 apr 2015 16.00

Svårt att somna? Då ska du undvika detta!

<span>Om du har svårt att somna på kvällen så finns det en rad knep att ta till. </span>

Om du har svårt att somna på kvällen så finns det en rad knep att ta till.

1/2

Foto: Vadym Drobot

2/2

Foto: Vadym Drobot

Har du svårt att somna och ligger och vrider dig i sängen på natten? Gå upp!

Läs inte en spännande deckare – och titta inte på din favoritserie.

Med inspiration av tidningen Health listar vi fyra saker du ska undvika om du lider av insomningsproblem.

Att ha svårt att somna eller andra sömnbesvär drabbar de flesta människor någon gång under livet. För vissa är problemen rentav så allvarliga att de kan behöva läkarhjälp.

På senare år har många med sovsvårigheter fått hjälp av kbt-behandling, där man får lära sig en rad tekniker för att lära sig somna och slippa vakna under natten.

Här är fyra åtgärder om du har svårt att somna:

1. När du har svårt att somna – vänd bort klockan

Eller flytta den till ett annat rum, om det går. Att hela tiden kolla tiden och räkna timmar gör oss bara stressade, vilket försvårar insomnandet. Enligt sömnexperter är vi dessutom ganska duktiga på att uppskatta hur länge vi har sovit eller varit vakna på egen hand, om vi nu skulle behöva kartlägga våra vanor.

2. Ligg inte och vrid dig mer än 15 minuter

När du uppskattar att du legat vaken längre än en kvart: kliv upp ur sängen. Och stanna uppe ungefär lika länge som du legat sömnlös. Drick lite varm mjölk och sätt dig och läs en stund vid köksbordet, tills du börjar känna dig trött, kanske till och med gäspar. Sängen ska inte vara förknippad med oro, enligt experter.

3. Undvik starkt ljus

Tänd inte en massa lampor när du vaknar eller går upp, utan placera dig helst i en dunkel belysning, kanske med hjälp av stearinljus? Redan några timmar före sänggåendet kan det vara bra att dra ner på ljuset till mysbelysning, för att signalera till kroppen att det är dags att sova. Starkt ljus stör nämligen produktionen av sömnhormonet melatonin.

 

4. Gör inget för stimulerande

Det är helt okej att läsa lite eller titta någon halvtimme på tv när du inte kan sova, men tänk på vilken bok eller serie du väljer. Handlingen bör inte vara så fängslande eller rolig att du jagar upp dig själv och blir pigg i stället för sömnig. Hellre ett långsamt naturprogram än din favorit-actionrulle, med andra ord.

 

KÄLLOR: Karolinska institutet och Health.com.

ANNONS