Svårt att somna? 5 tips som hjälper dig

Foto: Shutterstock

Har du tröttnat på att vara en nattuggla eller har du svårt för att somna?

Lugn, det finns knep du kan ta till.

Med inspiration från Bustle ger vi dig fem bra tips som funkar!

Ämnen i artikel:

Andra har också läst

1. Skaffa dig en sovrutin

Om du varje kväll gör samma procedur innan du ska sova lär sig kroppen att den ska slappna av under den tiden. Du kan exempelvis bada eller duscha 1-2 timmar innan läggdags, ägna dig åt någon lugn aktivitet så som meditation eller läsa en bok. Se också till att vara skärmfri minst en timma innan du ska sova.

2. Gå upp tidigare

Om du vill kunna sova skönt på kvällen måste du vara trött, så börja med att kliva upp tidigare om mornarna. Starta smått, kanske en kvart tidigare om dagen för att vänja dig. Sedan kan du successivt utöka den tiden. Och du, snooza inte!

LÄS MER: Nej, du ska inte behöva mer än 7-9 timmars sömn 

3. Sätt stopp för koffeinet

Om du gärna dricker kaffe med koffein i är det en god idé att dricka sin sista kopp för dagen under eftermiddagen. Ifall du gärna vill ha något varmt på kvällen kan du dricka koffeinfritt te. Förslagsvis med kamomill eller lavendel, som båda sägs vara avslappnande och rogivande.

4. Dofta dig till sömn

Vissa dofter, så som lavendel, kan hjälpa dig att slappna av och förbereda din hjärna på sömn. Du kan använda doftljus eller -pinnar, krämer, badbomber eller eterisk olja.

LÄS MER: Vilken är den bästa sovställningen? Experten svarar 

5. Lyssna på lugnande ljud

Vilka ljud som räknas som lugnande kan vara väldigt individuellt. Vad tycker du låter lugnande? En åskstorm, havets vågor, vind i träden, mjukt regn, vitt brus eller kanske klassisk musik? Det finns något för alla, det gäller bara hitta det ljud som lugnar dig.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här