Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN

Publicerad 16 maj 2019 06:00

Svårt att komma i säng? Här är knepen som får dig att somna i tid

Går du och lägger dig senare än du tänkt eller ligger du helt enkelt vaken fram mot småtimmarna?

Sömnproblem kan vara svåra att komma till rätta med. Därför listar Hälsoliv tre tips som gör det lättare att få dygnsrytmen på rätt köl.

Kanske beror de sena nätterna på att dygnets timmar inte räcker till, kanske är du helt enkelt en nattuggla. Oavsett är det inte bra att fastna i en loop av att lägga sig sent – särskilt inte om det sker på bekostnad av antal timmar du sover. 

Sömnbrist leder till sämre koncentrationsförmåga, minnesproblem och humörsvängningar, och i förlängningen också till ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Dessutom finns det studier visar att en förskjuten dygnsrytm är förenat med sämre matvanor.

Inspirerade av Popsugar listar vi därför tre knep som sömnforskare själv använder för att vända dygnet rätt igen.

1. Skapa en morgonrutin

Det kanske känns som fel ände att börja i, men genom att hitta en rutin för hur dags du går upp på morgonen hjälper du kroppen att veta när det är läggdags.

Om du har svårt att gå upp i tid: Ta små steg och ställ väckarklockan fem minuter tidigare varannan dag tills du hittat en tid som känns bra och gör att du hinner med dina morgonbestyr utan att behöva stressa. Och försök komma ut i solen så tidigt som möjligt.

– Det är viktigt, speciellt så här års, att fånga dagsljuset. Då får vi bättre melatoninsvar på kvällen och somnar lättare, säger sömnforskaren Arne Lowden i en tidigare intervju med Hälsoliv.

Ät din frukost på balkongen eller trappan, eller ta en morgonpromenad.

LÄS OCKSÅ: Morgontrött? Det kan betyda att du är extra smart

2. Släck ner på kvällen – och njut av att varva ner

Ett ljus som du inte vill få för mycket av när det närmar sig läggdags är det skarpa blå ljuset som våra skärmar avger, eftersom det stör melatoninproduktionen. Enligt Popsugar bör man stänga av datorn och tv:n och lägga undan mobilen minst åtta timmar innan det är dags att gå upp.

– I frånvaron i den typen av stimulering blir vi oundvikligen sömniga och får mer av den sömn som vi så väl behöver, säger läkaren Alex Dimitriu till Popsugar.

Att släcka lampor är också ett sätt att tala om för kroppen att John Blund är på väg. 

I stället för att kolla Instagram och Facebook på kvällen kan man förbereda sänggåendet genom att varva ner med ett varmt bad eller dusch, lyssna på en podd, mysa med sin partner eller läsa en bok.

LÄS OCKSÅ: Sömnforskaren krossar 7 vanliga myter om sömn

3. Håll koll på dina energinivåer

Det kan kännas motigt att ställa om på det här sättet – särskilt när belöningen inte kommer över en natt. Därför kan det vara bra att föra dagbok över hur du mår under dagen. Många som har svårt att sova dippar på eftermiddagen: Du kanske känner sig sömning, har svårt att koncentrera dig eller blir på dåligt humör. 

Om du håller din rutin kommer du snart märka att du inte blir lika trött.