Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN

Publicerad 28 jan 2019 20:00

Studie visar: Gunga dig själv till bättre sömn och minne

En gungande rörelse gör att du sover bättre, visar studie.

En gungande rörelse gör att du sover bättre, visar studie.

Foto: Shutterstock

Upplever du att du har svårt för att sova?

Då kan en gungande säng vara lösningen!

En ny studie visar att gungande rörelser kan förbättra din sömn – och ditt minne.

I en mindre sömnstudie som gjorts har man kommit fram till att en gungande säng förbättrar ens sömn- och minneskvalité. 18 personer fick sova en natt i en vanlig stationär säng, och en annan identisk – men lätt gungande – säng. Den gungande sängen stod på en metallram som var kopplad till en motor. Motorn skapade en sidledsrörelse och gungade fram och tillbaka var fjärde sekund. 

– Jämfört med en natt i en stationär säng somnade deltagarna snabbare och tillbringande mer tid i djupsömn (i den gungande sängen, reds. anm.), säger Laurence Bayer, biolog vid University of Geneva och en av forskarna, till CNN.

LÄS OCKSÅ: Andningsövningar som hjälper dig att somna på nolltid

Under nätterna mätte man deltagarnas elektriska aktivitet i hjärnan, hjärtat och muskler samt kontrollerade deras andnings- och ögonrörelser.

Bayer säger att studien visade att deltagarna sov som barn i den gungande sängen.

– En hel natts gungande sömn har en fördelaktig påverkan på sömninitiering och upprätthållande av sömnen (mindre vakna mikropauser), säger Bayer.

I den gungande sängen sov deltagarna även längre tid i stilla, drömlös sömn. När deltagarna sov i den stationära sängen tog det i genomsnitt 6,5 minuter mer för att gå in i den djupare, uppiggande fasen, och när de var där tillbringade de mindre än fem procent i de stadierna, visade studiens resultat. Deltagarna fick även en boost i hjärnoscillationer när de sov i den gungande sängen.

LÄS OCKSÅ: 5 saker som händer med kroppen när du sover för lite 

Innan deltagarna skulle sova fick de göra ett minnestest, som de sedan fick upprepa nästa morgon. Testresultaten visade något bättre minne efter en natt i gungande sängen jämfört med den vanliga sängen. 

– Vi fann att en kontinuerlig gungande rörelse hjälpte till att synkronisera nervaktiviteten i det thalamo-kortisala systemet i hjärnan, som spelar en viktig roll för att förbättra både sömn och minnet, säger Aurore Perrault, en av forskarna i studien.

LÄS OCKSÅ: Tyngdtäcket har gjort Sandras liv lättare: "Nu orkar jag!"