Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN

Publicerad 25 mar 2014 14:37

Studie visar att kiwin är rena sömnmedlet

Foto: Anatoly Tiplyashin

Den är ofta standard i fruktsalladen.

Den är laddad med vitamin C och har antioxiderande egenskaper, som hjälper till att hålla immunsystemet starkt och förstärker cellproduktionen. Kiwi ska också vara bra för barn med andningsproblem och även hjälpa hjärtsjuka. Och nu har man också funnit belägg för att den underlättar sömnen.

Så det är inte konstigt att man ofta hittar frukten på listor över supermat, skriver sömndoktorn Michael J. Breus på Psychology Today.

Ny forskning har visat att om man äter kiwifrukt ökar det chanserna till en god sömn.

Forskare vid Taiwan’s Taipei Medical University undersökte sömnen och konsumtionen av kiwi. De upptäckte att om man åt kiwi varje dag blev det radikala förbättringar i sömnen.

Flera förbättringar

I studien deltog 22 kvinnor och 2 män alla mellan 20-55 år. Alla deltagare upplevde sömnproblem före testet. Under en period på 4 veckor fick deltagarna äta en kiwi en timme före läggdags. På de fyra veckor som stuiden pågick upptäckte forskarna flera förbättringar:

• De somnade snabbare. Tiden det brukade ta för dem att somna efter att de lagt sig sjönk med 35,4 procent.

• De sov gott. De perioder som de brukade vakna efter att de somnat sjönk med 28,9 procent.

• Sovkvalitén ökade.

• Effektiv sömn ökade

• Den totala sömnen ökade

Dramatiska förbättringar

Det här resultatet är ganska dramatiska förbättringar när det kommer till kavlitét, kvantitet och effektivitet av sömn.

- Vi behöver se ytterligare forskning kring kiwifruktens påverkan på sömnen, men det här är en ganska intressant start, säger Michael J. Breus.

Vad är det då som ligger bakom de möjliga fördelarna bakom kiwins inverkan på sömn? Det finns ett par egenskaper hos frukten som gör att den är bra för sömn: De höga anioxiderande nivåerna och seretonin-nivåerna

- Relationen mellan antioxiderande mat och sömn är något vi bara är i början till att förstå, säger Breus vidare.

Vetenskapen har etablerat en länk mellan sömn och anioxiadanter i kroppen och studier visar att dålig sömn kan kopplas samman med antioxiadant nivåerna i kroppen.

Den här studien kan mycket väl visa på en viktigare roll för kiwifrukten och annan hög antioxiderande mat för att behandla sömnproblem.