Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN

Publicerad 14 apr 2016 11:46

Sovit dåligt? 7 tips för att ta dig igenom dagen

<span>Alla drabbas av sömnlösa nätter då och då. Men det behöver inte vara jordens undergång.<br></span>

Alla drabbas av sömnlösa nätter då och då. Men det behöver inte vara jordens undergång.

1/2

Foto: iStock

<span>En tupplur mitt på dagen kan exempelvis vara en bra lösning, så länge du inte har återkommande sömnbesvär.</span>

En tupplur mitt på dagen kan exempelvis vara en bra lösning, så länge du inte har återkommande sömnbesvär.

2/2

Foto: iStock

Sov du riktigt uselt i natt?

Lugn, dagen behöver inte vara förstörd bara för att du missat dina viktiga skönhetstimmar.

Inspirerade av Prevention har vi hittat 7 enkla knep för att överleva resten av dygnet.

1. Snooza inte!

Om du tillbringat hela natten med att vakna upp och somna om ska du inte utsätta dig för exakt samma sak även på morgonen. En mängd forskning på ämnet visar att snoozeknappen leder till extremt fragmenterad sömn och det är inget eftersträvansvärt.

Även när du inte sover dåligt bör du skippa snoozeknappen. Det drar bara ut på pinan, kroppen har svårt att komma igång och din hjärna blir oerhört förvirrad.

LÄS OCKSÅ: 7 saker dina sömnvanor säger om din hälsa

2. Överdosera inte på kaffe

Koffein är grymt om du behöver komma igång, men kom ihåg att det tar omkring 30 minuter innan magin gör sitt. Därför ska du inte hälla i dig kaffe när du inte märker direkt effekt. Överdosering kan leda till huvudvärk och hjärtklappning vilket bara kommer göra dagen sämre.

Hur många koppar som är rimliga för en dag varierar lite, men ett vanligt riktmärke är cirka fyra till fem.

Drick inte heller kaffe för sent på dagen eftersom det tar många timmar innan koffeinet lämnar kroppen. På så vis slipper du sova dåligt även i natt.

3. Tänk positivt

Många ser positivt tänkande som ett flummigt sätt att lura sig själv, men det har faktiskt starkt vetenskapligt stöd. Ja, du har sovit uselt i natt men det betyder inte att dagen behöver bli lika usel!

Försök att inte tänka på det. Släng på dig din favorittröja, använd ett färgglatt läppstift eller gör något som får dig att må bra. Det är en utmaning, men försök!

LÄS OCKSÅ: 7 sömnexperter - vad de gör när de inte kan sova

4. Sitt rakt

När vi är trötta tenderar många av oss att sjunka ihop till en oformlig massa i skrivbordsstolen. Det kommer tyvärr inte göra saken bättre. 2012 genomfördes en mindre studie där collegestudenter fick gradera sin energinivå i två olika scenarior - först när de promenerade med hopsjunken hållning och därefter i samband med några hoppsasteg. Föga förvånande vann det sista en jordskredsseger. Detta kan även appliceras på hur du sitter i din kontorsstol.

5. Hoppa inte över frukosten

När man är så där svintrött att man knappt kommer ur säng är det lätt att hoppa över frukosten. Gör inte det. Frukost är vårt första mål mat för dagen och signalerar till hjärnan att det är dags att vakna till. Vad du äter är otroligt viktigt efter sömnlösa nätter. Att stoppa i sig onyttigheter som pommes och sötsaker kommer bara göra dig ännu mer sänkt.

6. Rör på dig

En tripp till gymmet är kanske inte att rekommendera efter en sömnlös natt eftersom du ökar risken för skador. Men en frisk och rask promenad kan göra under för din tröga hjärna! Motion ökar blodcirkulationen i kroppen vilket i sin tur gör dig mer alert.

7. Ta en tupplur

Är det riktigt illa kan du faktiskt unna dig en tupplur. Har du återkommande sömnproblem ska du vara försiktig med detta, men för andra kan det vara en god idé.

Det gäller dock att göra det rätt. Först och främst bör tuppluren inte vara längre än max 20 till 30 minuter, annars riskerar du att gå in i djupsömn vilket kommer göra situationen värre.

Relaterat