Sover du för lite? Så kan sömnbrist göra dig sjuk

Någon enstaka natt då och då är ingen fara.

Men om du sover för lite under längre perioder kan det skada din hälsa allvarligt.

Både hjärnan och kroppen tar stryk av bristfällig eller dålig sömn, har studier visat.

Här redogör Christian Benedict, sömnforskare vid Uppsala universitet, för riskerna.

Andra har också läst

Foto: iStock/Magnus Bergström/UPPSALA UNIVERSITET

1. Minnet blir sämre

Vid långvarig sömnbrist försämras närminnet i vaken tid. Funktioner som arbetsminne och reaktionsförmåga blir tydligt nedsatta. Man får svårt att lära sig och behålla ny information, varför en instruktion kan te sig obegriplig och glömmas bort i samma stund som man fick den.

– I arbetslivet finns många situationer där vi behöver mycket bra arbetsminne. Och i trafiksituationer är reaktionsförmågan livsviktig. Om du inte kan bearbeta intryck, tolka dem och anpassa ditt beteende därefter så kan det innebära väldigt allvarliga konsekvenser, säger Christian Benedict, forskare på institutionen för neurovetenskap vid Uppsala universitet.

Foto: iStock

2. Risken för alzheimer och andra hjärnsjukdomar ökar

Studier har visat att hjärnan av sig självt kan rensa bort "skräpämnen" som frigörs när vi förbrukar energi under dagen. Men detta sker framför allt under sömnen. När vi inte sover stannar alltså skräpet kvar i hjärnan, med konsekvensen att hjärnceller bryts ned. Vilket i sin tur kan leda till demens.

– Om du inte sover, eller vaknar ofta under natten, försämras denna tvättprocess otroligt. På lång sikt förstörs hjärnan och risken att utveckla hjärnsjukdomar som alzheimer ökar markant, säger sömnforskaren Christian Benedict.

LÄS OCKSÅ: 8 tecken på att du sover för lite

Foto: Colourbox

3. Större benägenhet att äta och dricka onyttigt

Det har visat sig att vårt matbeteende förändras när vi inte sovit tillräckligt. Kanske har du noterat det själv: att du blir mer sugen på fett och sött efter en dålig natt? Det beror på en ökad aktivitet i belöningssystemet vid sömnbrist och att hjärnan prioriterar skräpmat med mycket energi och socker för att bli pigg snabbt.

Utöver detta försämras vår kontrollförmåga, vilket gör att man inte kan hejda sig framför godishyllan, trots att man vet att det är ett dåligt val.

– Man tappar förmågan att trycka ner impulsiva känslor. Det kan förklara varför folk som lider av långsiktiga sömnproblem också löper större risk för alkoholmissbruk och andra beroenden, säger Christian Benedict, sömnforskare vid Uppsala universitet.

Foto: Panthermedia

4. Risk för övervikt och fetma

Man förbränner visserligen mer energi än vanligt när man är vaken på natten. Men det är inget emot den minskning av energiförbrukning som sker efter en sömnlös natt, när den trötta och stressade kroppen gör allt för att behålla så mycket energi som möjligt, eftersom den förbereder sig på nödläge.

Dessutom frisätts mer av hungerhormonet ghrelin, som ökar aptiten. Den negativa effekten blir således dubbel: vi gör oss av med färre kalorier men stoppar i oss desto mer.

– Kroppen frisätter ämnen som meddelar hjärnan: ÄT, säger sömnforskaren Christian Benedict.

Foto: iStock

5. Immunförsvaret försämras

Vid sömnbrist blir immunförsvaret tydligt försämrat, vilket gör att man inte kan hantera infektioner lika bra. Om man inte sover frisätts inte tillräckligt av de hormoner som styr kroppens eget skydd mot sjukdomar.

– I en experimentstudie kunde man påvisa att personer som inte sov ordentligt blev mer mottagliga för förkylningsvirus. Så under hösten, när det blåser kallt och vi är tillbaka på jobbet, är det extra viktigt att prioritera sömnen, säger Christian Benedict, forskare på institutionen för neurovetenskap vid Uppsala universitet.

LÄS MER: 7 saker dina sömnvanor kan avslöja om din hälsa

Foto: iStock

6. Större risk att drabbas av cancer

Ett nedsatt immunförsvar till följd av sömnbrist spelar också en roll i utvecklingen av cancersjukdomar. Specifika immunceller kan nämligen på ett tidigt stadium upptäcka kritiska cellförändringar.

När vi inte sover tillräckligt tappar immuncellerna en del av sin förmåga att identifiera och hantera eventuella risker.

– God sömn är alltså viktigt även för att säkerställa att det inte pågår något okontrollerat i kroppen som kan leda till cancer, säger sömnforskaren Christian Benedict.


7. Man kan utveckla typ 2-diabetes

Bara efter en enstaka natt med obefintlig, för lite eller dålig sömn har man hos försökspersoner i studier kunnat se en förhöjd blodsockernivå, eftersom kroppens kapacitet att leda glukos från blodet blir försämrad. Man pratar om ett slags "pre-diabetes".

Om ingen återhämtning sker, och sömnbristen blir långvarig över flera år, löper man en större risk att utveckla typ 2-diabetes permanent.

– Vi har också sett att kroppscellernas förmåga att uttrycka enzymer som bryter ner till exempel glukos förändras vid bristfällig sömn, säger sömnforskaren Christian Benedict.

LÄS MER: Sömnparalys – och fler läskiga grejer i sömnen

Foto: iStock

8. Risken för hjärt- och kärlsjukdom ökar

Sömnen möjliggör en återhämtning för hjärta och kärl, en tid att "slappna av" och hämta ny kraft. De fortsätter naturligtvis att jobba även nattetid, men kan gå ner i varv på ett annat sätt än under dagen. När vi inte sover tillräckligt utsätts hjärt- och kärlsystemet för en belastning, som i värsta fall kan orsaka livshotande tillstånd.

– Det kan till exempel leda till hjärtinfarkt eller stroke, säger Christian Benedict, neuroforskare vid Uppsala universitet.

Foto: Magnus Bergström/UPPSALA UNIVERSITET

Christian Benedict

9. Vad innebär att "sova för lite"?

Som sagt: enstaka nätter med dålig sömn är inget att hänga upp sig på. Vi sover alla lite sämre ibland, beroende på miljö och vad som händer omkring oss i vardagen. Det är när de sömnlösa nätterna överskrider någon gång i veckan, när de blir till regel snarare än undantag, som vi ska börja oroa oss. För då kan de alltså leda till försämringar i både hjärna och kropp.

Men vad innebär att "sova för lite" då? Enligt Christian Benedict, forskare på institutionen för neurovetenskap vid Uppsala universitet, kan man prata om dålig sömn på två sätt:

Kvantitativt sett: Man sover mindre än 7-8 timmar per natt.

Kvalitativt sett: Man sover inte nog bra, det vill säga man når inte djupsömnen i den utsträckning som krävs för återhämtning.

– Sömnlängden är inte det enda som räknas, utan sömnkvaliteten är lika viktig. Man kan vakna efter sju-åtta timmars sömn, men ändå känna sig dåsig och trött framåt förmiddagen. Då brukar det vara ett tecken på att man sovit dåligt: att man inte varit i de djupa sömnfaserna nog mycket.

– Här spelar åldern en stor roll. Efter 30 blir det svårare att nå djupsömnen och det går tyvärr inte att kompensera genom att sova längre. Man får satsa mer på sin sömnförberedelse och sömnmiljö i stället, säger han.

LÄS OCKSÅ: Så tvingar du hjärnan att sova bättre

Sömnproblem? 5 goda råd

God sömn är, som belysts i tidigare punkter, nödvändig för att vi ska förbli friska och orka prestera både psykiskt och fysiskt. Men i perioder av livet kan det vara nästintill omöjligt att sova tillräckligt, till exempel under småbarnsåren, när jobbet kräver extra insatser eller om man drabbas av en personlig kris.

Det betyder inte att man per automatik kommer att råka ut för hjärnsjukdomar, cancer eller övervikt – så länge man tar hand om sin hälsa på övriga plan. Med andra ord: om man inte får till sömnen är det desto viktigare att äta nyttigt, motionera, dricka måttligt med alkohol och INTE röka.

– Vi får inte glömma att det är många livsstilsfaktorer som påverkar vår hälsa. Sover man inte bra måste man i ÄNNU högre grad satsa på andra områden för att säkerställa hälsobalansen, säger Christian Benedict.

Så, vad kan man då göra för att hjälpa sömnen på traven? De vanliga råden är fortfarande de som gäller:

+ Gå och lägga sig och gå upp vid samma tidpunkt varje dag.

+ Promenera eller träna någon gång under dagen.

+ Varva ner de sista timmarna innan man går och lägger sig.

+ Undvika tv, dator, läsplatta och mobiltelefon den sista timmen före sänggåendet.

+ Sova i en sval temperatur: 16-18 grader.

LÄS OCKSÅ: 7 sömnexperter – vad de gör när de inte kan somna

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer