Sömntekniken som får dig att somna på 10 minuter

1 av 3: Psykologen och sömnforskaren Marie Söderström pratar om myter och sanningar om sömn

Enligt den nya sömntekniken är allt du behöver ändra på din andning.

Foto: Shutterstock

2 av 3: Enligt den nya sömntekniken är allt du behöver ändra på din andning.

Tekniken kallas för "4-6-7"-tekniken och är enkel att lära sig.

Foto: Shutterstock

3 av 3: Tekniken kallas för "4-6-7"-tekniken och är enkel att lära sig.

Har du svårt att somna på kvällen?

Glöm komplicerade ritualer och övningar som tar mer energi än vad de ger. 

Enligt den nya sömntekniken är allt du behöver ändra på din andning. 

Ämnen i artikel:

Andra har också läst

Att sova är livsviktigt, och sömnbrist och dålig sömn påverkar vår hälsa enormt mycket.  Om du sover för lite kan du bland annat drabbas av humörsvängningar, koncentrationssvårigheter och löper en ökad risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. 

LÄS MER: Somna på två minuter med hemliga militärtekniken 

Läkaren: Militärtekniken kan vara svår för folk att lära sig 

Tidigare i år skrev vi om militärtekniken som utlovade att du kommer somna inom två minuter. Men läkaren Michael Breus säger till sajten Prevention att den tekniken förmodligen inte fungerar för de allra flesta, då den är anpassad för de personer som är militärer och har en enorm disciplin, är oerhört vältränade och är under en stor stress. Därför kan metoden vara svår att applicera på den vanliga befolkningen, menar han. 

Men det finns andra tekniker som gör att insomnandet går snabbt och smidigt. En andningsteknik som sänker din puls och gör dig mer avslappnad tror läkaren Michael Breus mer på. 

LÄS MER: 7 sömnexperter avslöjar vad de gör när de inte kan somna 

Så gör du "4-6-7"-tekniken

Tekniken kallas för "4-6-7"-tekniken och är enkel att lära sig. 

Så gör du: 

Ta ett djupt andetag under fyra sekunder.

Håll andan i sex sekunder.

Andas ut under sju sekunder. 

Om du gör detta så kommer du somna inom 10-20 minuter, enligt läkaren. Han poängterar att det inte ska vara ett stressmoment att somna snabbt, och att somna inom två minuter efter att du lagt huvudet på kudden kan vara ett tecken på att du lider av sömnbrist. 

Har du svårt att sova så finns här 9 mer knep som kan få dig att somna fortare. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här