Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN

Publicerad 5 apr 2015 14:00

Sömnproblem? Här är 7 tips för att sova gott

<span>Sömnproblem? Ett bra tips är att undvika att titta på mobilen, datorn eller läsplattan för sent på kvällen. <br></span>

Sömnproblem? Ett bra tips är att undvika att titta på mobilen, datorn eller läsplattan för sent på kvällen.

1/2

2/2

Sömnproblem? Då är du inte ensam. Ett stort antal svenskar lider av sömnbesvär. Här har vi samlat sju tips för att ge dig en god natts sömn - helt utan hjälp av sömntabletter.

1. Stäng av läsplattan och slipp sömnproblem

Enligt en undersökning från universitetet i Hertfordshire lider sex av tio engelsmän av sömnproblem - en ökning med 50 procent på bara ett år.

Forskarna kopplar samman studie­resultatet med användandet av läsplattor och smarta telefoner som stigit markant under samma period.

Det är det blåa ljuset från dator, telefon och läsplatta - samma ljus som finns i morgonljuset - som trycker bort produktionen av det sömnframkallande hormonet melatonin.

Därför kan det vara en bra idé att släcka alla skärmar minst två timmar före läggdags för att få en god natts sömn.

LÄS OCKSÅ: 7 sömnexperter - vad de gör när de inte kan sova

2. Mörkt, tyst och svalt – då kan vi sova gott

Sovrummet ska vara mörkt, tyst och svalt, helst mellan 13-18 grader för att vi ska sova som bäst.

3. Skippa kaffe och alkohol

Alkohol försämrar sömnkvaliteten. Undvik också kaffe och svart te på kvällen eftersom det innehåller koffein som gör dig pigg.

LÄS OCKSÅ: 7 saker dina sömnvanor säger om din hälsa

4. Rör på dig

Motionera regelbundet för att slippa sömnproblem, men undvik hård träning timmarna innan du ska lägga dig – då kan det bli svårare att somna.

5. Drick ett glas mjölk

Du ska varken vara hungrig eller proppmätt när du lägger dig. Ät mat som innehåller tryptofan, som bananer, valnötter och mjölk. Aminosyran tryptofan kan omvandlas till kroppens lugn och ro-hormon, serotonin, som kan göra att du sover bättre.

LÄS OCKSÅ: Sömnparalys – och fler läskiga grejer i sömnen

6. Vistas utomhus – det påverkar dygnsrytmen

Vistas utomhus på morgonen eller under dagen. Det stärker din dygnsrytm genom att sömnhormonet melatonin påverkas. Det gör att du är pigg på dagen och blir sömnig på kvällen.

7. Tänd – och släck

Hjälp kroppen att ställa om. Släpp in dagsljuset på morgonen eller tänd lamporna om det är mörkt ute. Dämpa sedan successivt ljuset på kvällen för att förbereda kroppen för sömn.

 

Källa: Stressforskningsinstitutet, Akademiska sjukhuset, Huffington post, Sleep, Lena Leissner, sömnforskare och Susanna Jernelöv, psykolog

Relaterat