Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Sömnproblem? 5 oväntade och enkla tips

Foto: Fotolia

3 av 5

3. Sätt telefonen på flygplansläge

DU respekterar dina sov- och nedvarvningstider, men gör andra det? För att slippa bli störd av inkommande sms och samtal som sätter i gång tankarna gör du bäst i att stänga av telefonen.

Du har tränat, kommit hem, lagat middag och sett på din favoritserie. Nu återstår två timmar före läggdags när du släcker ner, stänger av alla ljud, kanske pysslar lite i köket. Men så ringer en orolig mamma med TUSEN frågor – eller så får du ett sms av en upprörd expojkvän. Och plötsligt är det där lugnet utbytt mot en känslostorm i kroppen.

För att undvika att bli avbruten i dina rutiner kan det ibland vara klokt att sätta telefonen på flygplansläge. De flesta av oss är anträffbara större delen av dagen, så unna dig andrum de sista timmarna på dygnet.

Att gå och lägga sig rofylld, efter ett par timmars tystnad utan sociala intryck, är mer effektivt än de flesta förstår för insomningen. Och du kan ju förvarna dina nära och kära att det är så du jobbar?

LÄS OCKSÅ: 8 tecken på att du sover för lite

3 av 5