Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Sömnproblem? 5 oväntade och enkla tips

Foto: GETTY IMAGES

2 av 5

2. Fixa andningen

När du får kontroll och ordning på andningen blir både kroppen och psyket lugnare. Och det finns många metoder för att åstadkomma detta.

Medveten andning handlar om att lära sig andas långsamt och på djupet. När man andas snabbt och ytligt, som de flesta gör vid stress, kan det leda till syre- och energibrist. Sömnkvaliteten blir sämre om andningen under natten är ryckig och oregelbunden, vilket många som snarkar eller lider av sömnapné är varse. I omvänd ordning kan en kontrollerad andning fungera lugnande i "panikläge", som när man ligger och nojar över att inte kunna somna.

Så testa att göra några andningsövningar i sängen när du släcker lampan. En enkel nybörjarmetod är att tre gånger i följd ta ett djupt andetag genom näsan ända ner i magen, hålla andan i 5-10 sekunder och sedan släppa ut luften igen genom näsan, medan du slappnar av i hela kroppen.

En mer kontroversiell metod som spridit sig från personer med snarkningsbesvär till mindfulness-världen är att tejpa munnen med kirurgtejp, för att garantera att andningen under natten sker enbart genom näsan. Känns det obehagligt är det bara att rycka loss tejpen.

LÄS OCKSÅ: Sover du för lite? Så kan sömnbrist göra dig sjuk
2 av 5