ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Sömnproblem? 5 oväntade och enkla tips

Du har testat ALLT: sänkt temperaturen i sovrummet, börjat gå och lägga dig på bestämda tider, slutat träna och använda sociala medier före läggdags.

Ändå kan du inte somna.

Well, då har vi några sömn-ess i rockärmen, som funkar för många, trots att de kanske låter lite knasiga.

Här är fem oväntade tips om du har problem att sova.

Foto: Fotolia

1 av 5

1. Flytta ut ur sovrummet

Att byta sovmiljö kan vara bra både för att bryta ett negativt sömnmönster, samt om man blir störd av en sambo.

När man sovit dåligt i sin säng under en längre period förknippar kroppen och hjärnan automatiskt platsen med frustration och vakenhet. Det gör det knappast lättare att somna, eftersom man är på spänn och "pirrig" redan när man lägger sig.

Då kan det vara bra att ta en paus från sovrummet och sova på soffan eller på en tältsäng i ett annat rum ett tag. Ofta blir den effekten påtaglig när man åker bort och plötsligt sover som en stock på hotell eller hemma hos någon annan.

Att byta rum och säng kan också vara en strategi om svårigheterna att sova beror på att man störs av en sambo som kommer hem sent, snarkar eller snor sig väldigt under natten. Var inte rädd för att testa separata sovrum en period: det gör snarare gott för relationen om ni både är utvilade och nöjda.

1 av 5