1 av 2 Foto: Shutterstock
Sömnångesten kan resultera i att man till slut blir rädd för att gå och lägga sig, eftersom oron för at inte kunna somna är så stor.
2 av 2: Sömnångesten kan resultera i att man till slut blir rädd för att gå och lägga sig, eftersom oron för at inte kunna somna är så stor. Foto: Shutterstock

Sömnångest: Så minskar du oron och sover bättre

Du är i princip helt utmattad och det enda du vill göra är att sova riktigt bra för att orka med ännu en dag. 

Men hur trött du än känner dig så vägrar sömnen infinna sig. 

Känner du igen dig? Då kan du lida av så kallad sömnångest. 

Att ha svårt att somna ibland, eller att vakna mitt i natten utan att kunna somna om, är något som händer oss alla ibland. Men för den som lider av sömnångest är det här mer en regel än undantag. Ångesten ökar ju närmare kvällen man kommer, och oron kan göra att man till slut känner rädsla inför att gå och lägga sig. 

- Om du har sömnångest är det vanligt att känna oro för att inte få tillräckligt mycket sömn för att orka med nästa dag, säger sömnexperten Jemma Park till stylist.com.  

Perfektionister, som ställer höga krav på sig själv under dagen, är i riskgruppen för att drabbas av sömnångest, enligt Jemma Parker. De vill inte bara leverera perfekt på jobbet och hemma, de vill även få till en perfekt sömn. Här kan sömnappar som mäter kvaliteten och längden på din sömn orsaka en besatthet av att få till en perfekt sömn. 

Sömnångest är inget att vifta bort, när man inte sover ordentligt och oron ökar försämras livskvaliteten. Med inspiration från The Stylist listar vi sju knep för att få kontroll på oron kring sömnen. Du har kanske koll på dem sedan förut, men de är värda att upprepas. 

1. Försök lugna ner dig själv innan du ska somna

Testa meditation, yoga eller kanske lugn musik. Försök att inte tänka på oron över om du kommer kunna somna. Fokusera i stället på att lugna ner dig själv. 

- Målet är att sänka hjärtfrekvensen för att signalera till hjärnan at det är dags att slappna av, Jemma Park till stylist.com.  

LÄS OCKSÅ: Gå ner i varv och få lägre puls - på bara en minut. 

2. Teknikförbud i sovrummet

De flesta av oss vet att det inte är bra för sömnen att surfa runt på mobilen innan man ska sova. Orsaken är att det blå ljuset från telefonerna trycker bort produktionen av det sömnframkallande hormonet melatonin. Lämna därför mobilen utanför sovrummet och använd helst inte datorer, surfplattor eller telefon timmarna innan du ska sova. 

Om du känner oro för hur många timmars sömn du kommer att få, kan det även vara en god idé att skippa klockor i sovrummet. Behöver du ställa ett alarm kan du ha väckarklockan utanför sovrumsdörren.

LÄS OCKSÅ: Så påverkar telefonen din sömn 

3. Skriv ner störande tankar på papper

Ligger du där i sängen och gör mentala att göra-listor för den kommande dagen? Ta fram ett papper och skriv ner det du tänker på. Det kanske låter banalt, men det kan faktiskt hjälpa dig att släppa alla måsten för stunden. 

4. Gör ditt sovrum till en mysigare plats

Efter många nätter där du vridit dig i sömnen utan att kunna sova är det lätt hänt att du börjar förknippa ditt sovrum med ångesten du känner under natten. Ge ditt sovrum en makeover så att det blir ett mysigt rum som du tycker om att gå in i. Kanske kan du investera i riktigt sköna lakan, kanske sätta upp en tavla som du gärna tittar på, eller varför inte ställa dit några doftpinnar med behaglig doft. 

5. Trötta ut dig själv

Blir du plötsligt pigg när du lägger huvudet på kudden? Kanske behöver du trötta ut dig själv. Jemma Park, föreslår för The Stylist, att du ska göra av med energi tidigare på dagen. Bäst av allt är om du kan komma ut och röra på dig i dagsljus eftersom det kan hjälpa dig att sykronisera din dygnsrytm. 

LÄS OCKSÅ: 

6. Inget kaffe efter klockan 14

Vill du prioritera din sömn är det här ett råd som är viktigt: Inget kaffe efter klockan 14. Bästa av allt är det om du helt kan undvika koffein, enligt Jemma Park. Det är också en god idé att avstå alkohol och socker. 

7. Det är tillåtet att ta en tupplur på dagen

Om du sovit riktigt dåligt ska du inte vara rädd för att ta en tupplur på 10-15 minuter under dagen. 

- En tupplur kan inte ersätta en natts sömn men den kan göra ditt humör bättre och göra att du kan prestera bättre under dagen, säger Jemma Park till The Stylist. 

LÄS OCKSÅ: Japanska metoden som räddar din sömn 

LÄS OCKSÅ: Sömnforskaren krossar 7 myter om sömn 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Antonio Axu för 199 kr. Köp nu!