Somna på 2 minuter - med hemliga militärtekniken

Få en bättre sömn - psykologen och sömnforskaren Marie Söderström ger sin bästa tips

Svårt att somna på kvällen?

Testa den amerikanska militärtekniken som påstås ha en 96-procentig framgångsfaktor!

Allt du behöver är två minuter (nästan).

Andra har också läst

Är du en av alla människor som går runt som en zombie hela dagarna för att sedan bli klarvaken så fort det vankas läggdags?

Välkommen till klubben.

Gissningsvis är du sugen på att vända den negativa trenden och då kan det här vara något för dig.

Enligt boken "Relax and Win: Championship Performance" finns det nämligen en hemlig militärteknik som kan hjälpa dig in i drömmarnas land på bara 120 sekunder. 

Utvecklades för att motverka sömnbrist

Eller "hemlig" och "hemlig" förresten. Boken är från 1981 men har nu hamnat på tapeten igen via sajterna Daily Mail och Joe.

Metoden kombinerar avslappning, andning och visualiseringar och sägs ha en 96-procentig framgångsfaktor.

Somna på två minuter

• Börja med att slappna av musklerna i ansiktet. Tungan, käken och musklerna runt ögonen

• Låt dina axlar sjunka så långt ner du kan. Slappna av över- och underarmarna på ena sidan, därefter på andra.

• Andas ut och låt ditt bröst slappna av.

• Slappna av dina ben, börja med låren och fortsätt till vaderna.

• Försök rensa dina tankar. Använd någon av två följande mentala bilder för att hitta lugnet:

1. Du ligger i en kanot på en stilla sjö med en klarblå himmel ovanför dig.

2. Du ligger ingosad i en hammock gjord av sammet i ett becksvart rum.

Viska "tänk inte, tänk inte, tänk inte" om och om igen i tio sekunder

Enligt Daily Mail ska tekniken ha utvecklats av den amerikanska försvarsmakten för att minimera misstag på grund av sömnbrist - i synnerhet hos piloter. För att verkligen bemästra metoden behövs omkring sex veckors träning.

LÄS OCKSÅ: Sömnforskaren krossar 7 vanliga myter om sömn 

Kan du fortfarande inte sova?

För dig som är tillhör de fyra procent som fortfarande inte kan sova finns ytterligare tips, signerad den amerikanska militären.

Reducera ditt koffeinintag

Vissa är mer känsliga för koffein än andra. Om du tillhör den lättpåverkade skaran bör du minimera ditt intag och inte dricka exempelvis kaffe för sent på dagen.

Kasta ut tv:n ur sovrummet

Ditt sovrum ska vara förknippat med sömn, inget annat. Allt som stimulerar din hjärna, vare sig det är en dator, en mobiltelefon eller en tv kan påverka din sömnkvalitet.

LÄS OCKSÅ: 7 sömnexperter – vad de gör när de inte kan somna 

• Lägg dig när du är trött

Att stanna uppe för att se klart en spännande film, trots att du är trött, är en sak. Men det kan vara lika problematiskt om du lägger dig för tidigt. Gå i säng när kroppen tydligt visar att det är dags.

Inför sunda sovrutiner

Rutiner är alltid en god idé för att kroppen ska vänja sig vid något. I fallet sömn är nedvarvning en bra komponent. Åtminstone en timme innan du ska sova bör du avsätta tid för att bara varva ner. Undvik stress och stimulans. Borsta dina tänder i lugn och ro, tvätta ditt ansikte eller ta ett varmt bad eller en dusch.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här