Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN

Publicerad 3 sep 2018 21:00

Somna på 2 minuter - med hemliga militärtekniken

Svårt att somna på kvällen?

Testa den amerikanska militärtekniken som påstås ha en 96-procentig framgångsfaktor!

Allt du behöver är två minuter (nästan).

Är du en av alla människor som går runt som en zombie hela dagarna för att sedan bli klarvaken så fort det vankas läggdags?

Välkommen till klubben.

Gissningsvis är du sugen på att vända den negativa trenden och då kan det här vara något för dig.

Enligt boken "Relax and Win: Championship Performance" finns det nämligen en hemlig militärteknik som kan hjälpa dig in i drömmarnas land på bara 120 sekunder. 

Utvecklades för att motverka sömnbrist

Eller "hemlig" och "hemlig" förresten. Boken är från 1981 men har nu hamnat på tapeten igen via sajterna Daily Mail och Joe.

Metoden kombinerar avslappning, andning och visualiseringar och sägs ha en 96-procentig framgångsfaktor.

Enligt Daily Mail ska tekniken ha utvecklats av den amerikanska försvarsmakten för att minimera misstag på grund av sömnbrist - i synnerhet hos piloter. För att verkligen bemästra metoden behövs omkring sex veckors träning.

 

Kan du fortfarande inte sova?

För dig som är tillhör de fyra procent som fortfarande inte kan sova finns ytterligare tips, signerad den amerikanska militären.

Reducera ditt koffeinintag

Vissa är mer känsliga för koffein än andra. Om du tillhör den lättpåverkade skaran bör du minimera ditt intag och inte dricka exempelvis kaffe för sent på dagen.

Kasta ut tv:n ur sovrummet

Ditt sovrum ska vara förknippat med sömn, inget annat. Allt som stimulerar din hjärna, vare sig det är en dator, en mobiltelefon eller en tv kan påverka din sömnkvalitet.

LÄS OCKSÅ: 7 sömnexperter – vad de gör när de inte kan somna 

• Lägg dig när du är trött

Att stanna uppe för att se klart en spännande film, trots att du är trött, är en sak. Men det kan vara lika problematiskt om du lägger dig för tidigt. Gå i säng när kroppen tydligt visar att det är dags.

Inför sunda sovrutiner

Rutiner är alltid en god idé för att kroppen ska vänja sig vid något. I fallet sömn är nedvarvning en bra komponent. Åtminstone en timme innan du ska sova bör du avsätta tid för att bara varva ner. Undvik stress och stimulans. Borsta dina tänder i lugn och ro, tvätta ditt ansikte eller ta ett varmt bad eller en dusch.