Sömn - 8 saker som styr dina drömmar

Sömn och dina drömmar kan påverkas av dina vardagsrutiner.

Sömn och dina drömmar kan påverkas av dina vardagsrutiner.

Har du ofta mardrömmar - eller återkommer samma scenario om och om igen?

Kanske är det dina vardagsrutiner som spökar?

Forskning har nämligen visat att vad vi drömmer på nätterna påverkas av vad vi gör under dagarna.

Med hjälp av tidningen Good Housekeeping listar vi åtta saker som styr dina sömnfantasier.

Andra har också läst

1. Antidepressiva läkemedel

Mardrömmar och andra starka drömmar är en ganska vanlig biverkan av antidepressiva preparat, enligt Vårdguiden. REM-sömnen blir nämligen ofta mer intensiv hos personer som äter så kallade SSRI-mediciner, enligt Deirdre Barrett, psykiatriprofessor vid Harvarduniversitetet.

 

2. Skräckfilm

Känns lite för enkelt, men jo, visst ökar risken för mardrömmar om vi ser en läskig rulle innan vi går och lägger oss. Även tv-program, böcker, musik och samtal precis före sänggåendet har effekt på vad vi drömmer under natten, säger Deirdre Barrett. Om du nödvändigtvis måste vältra dig i skräck på fredagskvällen: ta fem minuter mellan eftertexterna och sängen och tänk på något roligt eller glatt, föreslår hon. Att sätta på en fånig låt brukar också funka.

 

3. Ljud

Alla har väl varit med om att väckarklockan eller alarmet på mobilen tagit sig in i drömmen och blivit ett brandlarm eller något annat dramatiskt? Frågan är varför detta inte händer oftare? Jo, enligt Dr Deirdre Barrett krävs en alldeles specifik volym för att ljudet ska kunna tränga i hjärnan medan du sover. Den måste vara tillräckligt låg för att inte väcka dig, men tillräckligt hög för att du ska uppfatta den.

4. Att gå och lägga sig hungrig

Om du glömt att äta middag eller kämpar med en sträng diet är risken (eller chansen) för intensiva drömmar större än om du går och lägger dig mätt. Delvis beror det på att man vaknar upp oftare om man har lågt blodsocker, vilket gör det lättare att minnas drömmarna. Personer som lägger sig hungriga är dessutom mer benägna att drömma om olika måltider, säger James Catesby Ware, professor vid Eastern Virginia Medical School i USA. Drömmar om mat är vanliga bland personer med anorexi.

 

5. Svartvit tv

Okej, det här låter otroligt, men enligt en brittisk studie är människor som vuxit upp med svartvit tv mer benägna att drömma i svartvitt än i färg. De gör det hursomhelst oftare än personer som var barn efter färgbildens intåg. Detta skulle innebära att en relativt kort period av livet kan prägla våra drömmar för resten av livet. Lite roligare att vara född efter 60-talet va?

 

6. Kryddstark mat

Under den senare delen av natten ökar kroppens ämnesomsättning, vilken i hög grad påverkas av vad vi har ätit innan vi gick och la oss. Svårsmält mat kan till exempel leda till livliga drömmar av mardrömskaraktär, enligt Stressforskningsinstitutet. Om du vill slippa mardrömmar och ryckig sömn bör du inte äta senare än två timmar före sänggåendet och undvika svårsmält mat som ost, lök och starka kryddor. Kaffe på kvällen är heller ingen höjdare.

 

7. Att sova på mage

Hur vi placerar oss i sängen kan faktiskt påverka vad vi drömmer. Enligt forskning som publicerats i tidskriften Dreaming har människor som sover på mage oftare sexdrömmar än dem som sussar på rygg eller sidan. Huvudförfattaren bakom studien menar att det skulle kunna bero på att lufttillförseln blir sämre när man ligger med ansiktet mot kudden, vilket triggar de "vågade" drömmarna. En annan idé är att könet stimuleras när det pressas mot bädden.

 

8. Att sluta röka

Otäcka drömmar är en vanlig konsekvens vid tobaksavvänjning och inte sällan drömmer de före detta rökarna att de tar ett bloss igen, långt efter att de slutat. Även nikotinplåster kan leda till mardrömmar. Men ge inte upp! Enligt Patrick McNamara, filosofie doktor vid Boston university i USA, ger besvären med sig efterhand.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här