X
EXPRESSEN.SE

Sommarsolståndet är här – 5 sömntips när det är ljust ute

Svårt att sova under årets ljusaste tid? Här är några tips på vägen.

Svårt att sova under årets ljusaste tid? Här är några tips på vägen.

1/2

Foto: Fotolia

Ät rätt, se till att ha bra kvällsrutiner och mörklägg sovrummet.

Ät rätt, se till att ha bra kvällsrutiner och mörklägg sovrummet.

2/2

Foto: Fotolia

Sommarsolståndet är här – 5 sömntips när det är ljust ute

Ljusa kvällar och nätter.

Är det inte vad vi alla längtar efter?

Nu inträffar sommarstolståndet 2017, vilket innebär årets längsta dag och kortaste natt.

Härligt på flera sätt, men också en prövning för sömnen.

Sommarsolståndet är den tidpunkt på året då jordaxeln lutar som mest mot solen. Det inträffar alltid den 21 juni, förutom under skottår, då tidpunkten i stället är strax före midnatt den 20 juni.

Eftersom solen under detta dygn står som högst på himlen blir dagen årets längsta och natten årets kortaste, vilket ju låter ljuvligt för alla oss som dyrkar långa, ljusa sommarkvällar. Kanske inte lika härligt om man dras med sömnproblem, eller ska upp och göra något viktigt morgonen därpå.

Sommarsolståndet 2017 - så påverkar det din sömn

För det är så klart lite svårare att somna när solen aldrig tycks gå ner. För det första är det lätt att glömma bort att gå och lägga sig i tid, eftersom ingenting utomhus signalerar att det är läggdags. För det andra är man ofta i gång till senare på kvällen är normalt, med konsekvensen att man är uppvarvad när man kryper ner i sängen.

Lägg till det ljuset som strilar in genom persiennerna och ljudet av aktiva grannar som sipprar in genom det öppna fönstret.

Här följer några konkreta tips på hur du kan underlätta insomning under sommarsolståndets pockande kväll, framförda av sömnspecialisterna Christian Benedict, Lena Leissner och Torbjörn Åkerstedt.

LÄS OCKSÅ: Sover du för lite? Så kan sömnbrist göra dig sjuk 

1. Värdesätt din sömn

Det ÄR frestande att ta vara på de där soltimmarna som vi suktat så länge efter, men kompromissa inte med din sömn, för den är livsviktig. Det kommer fler fina sommarkvällar så sluta noja över "bortkastad tid" och gå och lägg dig och slappna av i stället.

2. Håll i dina rutiner

Försök varva ner och gå och lägga dig den tid du brukar, även om inget utomhus tyder på att det är sovdags. Kroppen är trogen sina mönster: gör du på samma sätt som vanligt är chansen större att du somnar.

3. Ät och drick inte för sent

Middag eller afterwork på uteservering lockar ofta mer en ljus sommarkväll, eller så glömmer man bort att börja med matlagningen eftersom det fortfarande känns som mitt på dagen. Men kom ihåg att tung mat och alkohol för sent på kvällen stör matsmältningsprocessen och sömnkvaliteten.

4. Använd ögonmask

Skapa själv de ljusvillkor som behövs för att kroppen ska frisätta sömhormonet melatonin. Investera i bra mörkläggningsgardiner och/eller använd en välformad sovmask över ögonen. 

5. Sov i ett rum som vetter mot en lugn plats

Kanske kan du tillfälligt flytta in i ett rum som inte vetter mot en trafikerad gata eller en (just nu) välbefolkad innergård? Och/eller så kan du använda öronproppar.

LÄS OCKSÅ: Experternas 21 bästa sömnknep  

ANNONS