Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN

Publicerad 28 jun 2019 09:54

Sex sömntyper – vilken passar bäst in på dig?

Varken morgon- eller kvällsmänniska? Det här kan vara förklaringen.

Varken morgon- eller kvällsmänniska? Det här kan vara förklaringen.

Foto: Shutterstock / Shutterstock

De allra flesta ser sig själva som antingen morgon- eller kvällsmänniskor.

Men ny forskning menar att det finns minst 6 olika sömntyper.

Vilken passar bäst in på dig?

Har du alltid känt dig utanför när andra maler på om hur de antingen är nattugglor eller morgonlärkor?

Det kan bero på att du tillhör en helt annan kategori. 

Enligt forskning från Ryssland och Belgien är två typer alldeles för få. Arcady Putilov, expert på biomedicin och sömn, menar att det snarare handlar om fyra olika kronotyper med ytterligare två bubblare. Sammanlagt handlar det om sex stycken.

LÄS OCKSÅ: Ny studie: Så blir du morgonpigg på 3 veckor 

Varken morgon- eller kvällsmänniska

I en studie, publicerad i tidsskriften Personality and Individual Differences, intervjuade Putilov och hans team strax över 1300 personer. Ett stort antal deltagare passade inte in i den dygnsrytm som ofta tillskrivs morgonlärkor och nattugglor.

Forskarna uppfann därför två ytterligare kategorier de valde att kalla ”afternooners” och ”nappers”, fritt översatt till ”eftermiddagare” och ”tupplurare”. Personer som antingen var trötta eller alerta dygnet runt fick också var sin kronotyp.

LÄS OCKSÅ: Vilket sömndjur är du? Det kan påverka mer än du tror 

Vilken passar bäst in på dig?

Här är forskarnas resultat:

”Morgonlärka”

Du är som mest aktiv mellan 09.00 och 11.00 och blir sömnigare ju längre dagen går. Kvällstid är du tröttast av alla sömntyper.

”Eftermiddagare”

Du är som mest alert mellan 11.00 och 17.00, men trött både morgon och kväll.

”Tupplurare”

Du vaknar alert och fortsätter på det spåret till omkring 11.00. Du är trött tidig eftermiddag, fram till ungefär 15.00 då du kommer in i en andra andning som varar fram till 22.00.

”Nattuggla”

Morgonen är en pina och du vaknar inte till på riktigt förrän vid 10-tiden. Du blir mer och mer alert ju längre dagen går och somnar sent.

”Seglare”

Du är alert från stunden du vaknar till du går och lägger dig.

”Morkulla”

Du är konstant sömnig.