Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN

Publicerad 17 dec 2015 09:30

Så somnar du om på mindre än tio minuter

<span>Känslan när man vaknar upp mitt i natten och inte kan somna om…<br></span>

Känslan när man vaknar upp mitt i natten och inte kan somna om…

1/2

Foto: iStock

<span>Men det finns hjälp. Spana in texten nedan.<br></span>

Men det finns hjälp. Spana in texten nedan.

2/2

Ni vet känslan när man vaknar upp mitt i natten och inser att man fortfarande har många timmar kvar att sova.

Problemet? Det är omöjligt att somna om.

Spana in de här 7 tipsen för att möta John Blund på mindre än tio minuter.

En god natts sömn är oerhört viktigt för vår hälsa. Sömnproblem och sömnbrist kan långsiktigt orsaka sjukdomar och det är väldigt lätt att hamna i en negativ cykel.

Så här gör du för att somna om när du vaknar mitt i natten.

LÄS MER: Sömnbrist? Det kan det göra med din kropp

1. Slå inte på lampan på väg till toaletten

Du ska naturligtvis inte ramla och slå dig om du måste gå på toaletten, men försök hålla ljusnivån så låg som möjligt. Enligt läkaren Christopher Winter stimuleras vår hjärna av ljus och lurar kroppen att det är dags att vakna.

– Ju starkare ljus och ju längre du utsätts för det, desto mer alert blir du, säger han.

2. Läs en bok

Minns du när det var dags att plugga för ett prov i skolan och ögonen var omöjliga att hålla öppna? Inspireras av det! Plocka fram ett magasin eller en bok och trötta ut dina ögon. Se bara till att det inte är en bladvändare som är omöjlig att lägga ifrån sig. Och håll ljusnivån så liten som möjligt.

LÄS MER: För mycket sömn ökar risken för att dö i förtid

3. Använd hjärnan

Det värsta du kan göra i den här situationen är att plocka fram din telefon eller Ipad eller slå på tvn. Elektriska prylar förvärrar problemet, särskilt i fallet telefon som du håller nära ögonen. Uppfinn istället ett mentalt pussel. Gillar du att cykla? Tänk dig att du ska ut på en lång cykelrunda och gå igenom förberedelserna, steg för steg.

4. Kasta dig inte av och an

Ju mer du rör dig, desto mer vaken blir kroppen. Lägg dig i din favoritposition - det kan vara på rygg, mage eller på sidan - och försök att inte kasta dig av och an.

LÄS MER: Sömnparalys – och fler läskiga grejer i sömnen

5. Ät inget!

Nej, mellanmål mitt i natten ökar inte dina chanser för att somna om. Så låt bli.

– Det blir lätt så att du lär din hjärna och kropp att förvänta sig mat mitt i natten vilket stör sömncykeln ännu mer, säger Winter.

6. Testa den här tekniken:

På 20-talet utvecklade fysikern Edmund Jacobsen en avslappningsmetod som går under namnet "Progressive muscle relaxation". Den går ut på att du systematiskt spänner olika muskelgrupper genom hela kroppen, exempelvis nacke och axlar. Därefter släpper du spänningen och slappnar av. Ta långa djupa andetag under övningen.

LÄS MER: Trött? 7 anledningar till att du alltid är det

7. Ta inte igen förlorad sömn

Om du sover dåligt är det lätt att kompensera detta genom en eftermiddagstupplur eller extra snoozetid på morgonen. Nackdelen med detta är att du hamnar i en ond cirkel. Kroppen vänjer sig nämligen vid detta och då blir det ännu svårare att slippa vakentid efter midnatt.