ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Så mycket påverkas sömnen av din telefon

Publicerad 18 jan 2017 19.00
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN
Så lite som några sekunder eller minuters extra skärmtid per dag kan störa insomningen och nattvilan väsentligt, visar en ny studie.

Så lite som några sekunder eller minuters extra skärmtid per dag kan störa insomningen och nattvilan väsentligt, visar en ny studie.

1/2

Foto: Getty images

Sömnexperter brukar råda att helt låta bli skärmar några timmar innan du går och lägger dig.

Sömnexperter brukar råda att helt låta bli skärmar några timmar innan du går och lägger dig.

2/2

Foto: iStock

Du vet att du borde stänga av datorn och inte snegla på mobilen efter klockan 21.

Ändå kan du inte låta bli att se ett avsnitt till av "Skam" och uppdatera Instagram en sista gång.

Konsekvensen: det blir svårare att sova.

De där minuterna påverkar mer än du tror.

Brukar du ha svårt att somna, eller vaknar du ofta under natten? Då har du säkert skannat nätet på praktiska tips förut. Antagligen vet du någonstans att allt som distraherar blicken och hjärnan timmarna före läggdags är no-no, eftersom kroppen får svårare att slappna av. Den får ju inga signaler om att det ska vilas: tvärtom så verkar det vara dags att dra igång igen?

LÄS OCKSÅ: 7 sömnexperter – vad de gör när de inte kan somna 

Och nu kommer nya forskningsresultat som visar på surfandets och tv-tittandets konsekvenser för sömnen. Så lite som några sekunder eller minuters extra skärmtid per dag kan störa insomningen och nattvilan väsentligt, visar en ny studie. Forskare vid University of California i USA lät 650 personer med Androidtelefoner använda en app som noterade varje gång de tittade på mobilen, surfade eller läste mejl – och kopplade sedan den totala tiden till deras sovvanor. Sambandet var tydligt: de som höll på med telefonen mest var samma personer som rapporterade om sömnbrist och/eller dålig sömn.

LÄS OCKSÅ: 8 tecken på att du sover för lite 

Låt bli alla skärmar så sover du bättre

Mest slående med studien var hur mycket en ökning av mobilanvändandet med EN ynka minut per dag försämrade sömnen anmärkningsvärt – och gjorde att folk sov nästan en hel timme mindre.

Enligt en talesperson för American Academy of Sleep Medicine sitter förklaringen troligen i det ljus som utsöndras från skärmarna och förvirrar hjärnan så att den inte förmår varva ner ordentligt och återhämta sig tillräckligt under natten. Hon rekommenderar att man helt låter bli tv, datorer, läsplattor och telefoner 1-2 timmar före sänggåendet, skriver tidningen Prevention.

LÄS OCKSÅ: Sover du för lite? Så kan sömnbrist göra dig sjuk 

ANNONS