Nu släpps nya riktlinjer kring barns sömn så att du som förälder ska ha något att luta dig emot.
Barn mellan 6-12 år bör sova 9-12 timmar.
1 AV 2
Nu släpps nya riktlinjer kring barns sömn så att du som förälder ska ha något att luta dig emot.
Foto: Colourbox
2 AV 2
Barn mellan 6-12 år bör sova 9-12 timmar.
Foto: Colourbox

Så mycket borde ditt barn sova – egentligen

Får ditt barn tillräckligt med sömn?

Amerikanska forskare släpper nu nya rekommendationer för vad som är hälsosamt och inte.

Hoppet är att hjälpa föräldrar när de sätter sömnrutiner för sina yngre familjemedlemmar.

För en vuxen person rekommenderas mellan 6-9 timmars sömn. Mer eller mindre kan ha stor påverkan på din hälsa.

Men vad gäller egentligen för barn?

Nyligen släppte American Academy of Sleep Medicine sin första riktlinjer som är specifikt riktade mot barn, något som bland annat uppmärksammats av Global News.

Rekommendationerna är baserade på nya vetenskapliga rön som rör sömnlängd och hälsa.

Så länge bör ditt barn sova

Riktlinjerna täcker inte in nyfödda barn upp till tre månader eftersom de anses ha normala sömnmönster.

• Spädbarn 4-12 månader: 12-14 timmars sömn

• Barn 1-2 år: 11-14 timmars sömn

• Barn 3-5 år: 10-13 timmars sömn

• Barn 6-12 år: 9-12 timmars sömn

• Tonåringar 13-18: 8-10 timmars sömn
Tillräcklig sömn är väldigt viktigt för ett barns utveckling och den amerikanska sömnakademin slår fast att det kan kopplas till förbättrad koncentrationsförmåga, inlärningsförmåga, mental och fysisk hälsa. För lite sömn kan bland annat öka risken för övervikt, diabetes typ 2 och depression. Akademins förslag är att etablera sömnrutiner så tidigt som möjligt i barnets liv.

LÄS OCKSÅ: 7 sömnexperter - vad de gör när de inte kan sova

Varför kan mitt barn inte sova?

1177 Vårdguidens råd liknar de amerikanska riktlinjerna med vissa variationer. Alla barn är förstås individuella men 1177 listar några orsaker till försämrad sömn hos barn.

Yngre barn

• Tillfällig infektion som förkylning

• Ömt och irriterad tandkött när mjölktänder börjar växa

• Har just börjat förskola eller skola

• Har fått syskon och reagerar på förändringen

• Varit med om något som gjort starkt intryck

• Känner rädsla för exempelvis monster under sängen och liknande

• Har förstorade halsmandlar.

• Upplever nattsträck och drömmer mardrömmar.

• Gnisslar tänder

• Kissar på sig om natten

• Har springmask

• Har eksem

• Har växtvärk
Äldre barn och tonåringar

• Snarkar

• Drömmer mardrömmar

• Är stressad

• Dricker alkohol/använder droger

• Mår dåligt och är nedstämd

• Relationsproblem

• Använder mobil, surfplatta eller tittar på tv sent på kvällen