Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN

Publicerad 29 jan 2018 06:00

Så drabbas din kropp av att snooza på morgonen

Det är inte en bra idé att snooza flera gånger varje morgon.

Det är inte en bra idé att snooza flera gånger varje morgon.

1/2

Foto: Colorbox.

Fem sätt som din kropp påverkas när du snoozar på morgonen.

Fem sätt som din kropp påverkas när du snoozar på morgonen.

2/2

Foto: Colorbox.

Vi har alla varit där – snoozeknappen lockar varje gång alarmet ringer på morgonen. 

Men det är ingen bra idé. 

Så här drabbas din kropp när du snoozar på morgonen.

Många älskar tanken på att få sova några minuter extra på morgonen. Men till vilket pris?

Inspirerade av sajten Prevention listar vi här fem anledningar till att du inte ska snooza när klockan ringer: 

1. Dina hormoner sätts ur spel

När du börjar vakna till liv på morgonen så minskar "sömnhormonet" melatonin naturligt, och kortisolnivåerna ökar. Även nivåerna av serotonin, dopamin och adrenalin frisätts och de är alla viktiga för att du ska känna dig pigg och orka starta dagen. 

Men om du i stället ligger kvar i sängen och snoozar och somnar om flera gånger så förstår inte din hjärna och kropp vilka hormoner som ska frisättas. Det blir alltså ännu svårare att gå upp. 

2. Du upplever fenomenet "sömnfylla" 

Det finns ett fenomen som heter "sleep drunkness" (översatt till "sömnfylla"). Fenomenet innebär att dina kognitiva funktioner inte riktigt slås på, och det kan inträffa om du snoozar för mycket eller för länge. Under dina vakna timmar kan du alltså få svårare att fatta beslut, känna dig förvirrad och till och med ta dåliga beslut när du befinner dig i en "sömnfylla". 

LÄS OCKSÅ: Därför är det bra för dig att sova länge på helgen

3. Dina toalettvanor bryts 

Sömn och matsmältning hänger ihop, och båda är beroende av din dygnsrytm. När du vaknar på morgonen så sätts ditt system i gång, och det är vanligt att man vill gå på toaletten direkt när man vaknar. 

Men om du stör din naturliga dygnsrytm genom att somna om och snooza, så påverkar det även dina toalettvanor. De negativa konsekvenserna kan bli att du blir uppsvälld eller förstoppad. 

4. Dina matvanor förändras

På morgonen när du vaknar är det naturligt att känna sig hungrig, då hormonet som stimulerar aptiten (ghelin) frisätts när du vaknar. När du sover så reglerar kroppen hormonet, så att du inte ska vakna upp mitt i natten hungrig.

När du i stället väljer att snooza kan det hända att hormonet frisätts tidigare eller senare och göra så att du blir hungrig på udda tider. 

LÄS OCKSÅ: Sömnforskaren krossar sju myter om sömn

5. Du känner dig trött och omtöcknad hela dagen

Om du behöver några minuter på morgonen för att vakna till liv och ligga och sträcka på dig är det ingen fara, menar sömnexperterna.

Men om du somnar om varje gång du trycker på snooze-knappen så kan det påverka resten av din dag. Du kommer känna dig trött och groggy, då kroppen inte förstår om den ska få mer sömn eller ska börja vakna.