Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN

Publicerad 4 apr 2016 14:15

Så bra är en liten tupplur för din hälsa

Unna dig en liten powernap på soffan. Det är bra för dig på många sätt.

Unna dig en liten powernap på soffan. Det är bra för dig på många sätt.

1/2

Foto: iStock

För katter är det här inga nyheter!

För katter är det här inga nyheter!

2/2

Foto: iStock

För katter och bebisar kommer det här inte som någon nyhet: En tupplur är bra för dig – av många anledningar.

Här är 6 anledningar att slumra en stund redan i dag.

En tupplur mitt på dagen har dåligt rykte i vår värld. Och har du sömnproblem rekommendera sömnexperter ofta att du försöker undvika att sova på dagen.

Det finns en anledning till det.

Men för dig som oftast inte har några problem att somna på kvällen så finns det många skäl att ta en liten tupplur mitt på dagen.

Inspirerade av Littlethings.com kommer här 6 sköna anledningar att unna dig en stund på sofflocket.

LÄS MER: Ta en tupplur mitt på dagen & bli lyckligare

Det skärper din kognitiva förmåga

Efter en dålig natts sömn är ingen av oss på topp. Och precis som sömnbristen påverkar din inlärningsförmåga och ditt minne påverkar den faktiska sömnen.

En tupplur på mellan 60 och 90 minuter har visat sig öka prestationsförmågan upp till 24 timmar.

Förbättrar din fysiska prestation

Det kan låta motsägelsefullt. Men flera studier har visat att idrottsmän som tar korta tupplurar sedan presterar bättre.

Stärker ditt hjärta

En studie från Harvard har visat att personer som tar tupplurar regelbundet löper mindre risk att få hjärtproblem senare i livet.

Vad är då regelbundna tupplurar? Minst tre gånger i veckan i minst 30 minuter.

LÄS MER: 5 smarta sätt att få en tupplur på arbetstid

Minskar stress och oro

Att ständigt vara trött kan göra dig stressad, något som kan göra dig ÄNNU tröttare. Enligt en studie från 2012 som Littlethings.com hänvisar till var deltagarna som inte tog regelbunda tupplurar mer stressade än andra.

Minskar sötsuget

När man är trött och kroppen skriker efter energipåfyllning är det logiskt att bli hungrig. Vid sådana tillfällen är det lätt att ta till skräpmat för att dämpa tröttheten och energilösheten. Tar du i stället en powernap på bara 10 till 15 minuter så kan du bli av med det där sötsuget.

Minnet blir bättre

En tupplur precis före en viktig föreläsning eller kurs kan göra att du bättre tar till dig av informationen. Enligt en tysk studie kan en eftermiddagslur på 45-60 minuter förbättra minnet fem gånger.

LÄS MER: 7 saker dina sömnvanor kan avslöja om din hälsa