X
EXPRESSEN.SE

Omöjligt att somna om? Experternas enkla knep

Vaknar du mitt i natten och har svårt att somna om? Experternas tips är löjligt enkelt.

Vaknar du mitt i natten och har svårt att somna om? Experternas tips är löjligt enkelt.

1/2

Foto: Getty images

Försök att inte sträcka dig efter telefonen.

Försök att inte sträcka dig efter telefonen.

2/2

Foto: Getty images

Omöjligt att somna om? Experternas enkla knep

Du vaknar och kollar på klockan som precis slagit 03.00 - och du är klarvaken.

Känner du igen dig?

Då har sömnexperterna ett närmast orimligt enkelt råd.

Att vakna mitt i natten och inte kunna somna om har drabbat nästan alla vid något tillfälle.

Enligt Wall Street Journal är detta vårt vanligaste sömnbesvär, alltså vanligare än att inte kunna somna vid läggdags.

Så vad ska man göra som drabbad? Enligt sömnforskare är det brutalt simpelt.

Absolut ingenting.

LÄS OCkSÅ: Därför vaknar du upp svettig om natten 

"Allt kommer bli bra"

Åtminstone om det handlar om tillfälliga problem och du vill undvika kroniska besvär.

– Ta inte sovmorgon, inga tupplurar och lägg dig inte tidigare än vanligt så kommer allt bli bra, säger sömnläkaren Michael Perlis till sajten.

Att försöka kompensera förlorad sömn kan nämligen störa ditt sömnmönster och leda till återkommande problem. Enligt Perlis är det i så fall är bättre att vända sig till koffeinets magiska krafter, kämpa sig igenom tröttheten och försöka sova som vanligt.

Det finns förstås några saker du bör tänka på för att inte förvärra dina problem.

LÄS OCKSÅ: 7 sömnexperter - vad de gör när de inte kan sova

1. Undvik ljus

Din absolut värsta fiende när du försöker somna om är starka ljus. Minimal exponering räcker för att hormonet melatonin, som styr din sömncykel, ska påverkas. Tänd inte badrumslampan om du måste gå på toa och starta absolut inte telefonen.

I tv-klippet ovan får du veta mer om hur telefonen påverkar din sömn.

2. Kasta dig inte fram och tillbaka

Ibland kvittar det hur länge du försöker somna om, att ligga och kasta sig fram och tillbaka när du är klarvaken leder ingen vart. Då är det bättre att ta sig upp ur sängen och ägna dig åt en lugn och avslappnande aktivitet. Som att lösa sudoku eller att sticka

3. Bär solglasögon framför tv:n

Nej, tv är inte att rekommendera. Men om du ändå hamnar där så har psykiatriprofessorn Daniel J Bruysse ett tips: Bär solglasögon.

– Och sitt inte fem centimeter från skärmen.

4. Ingen nattamacka!

Att äta mitt i natten leder för det första till viktuppgång. För det andra kommer kroppen se det som en belöning, vilket gör att den tränas att vakna mitt i natten vid fler tillfällen.

5. Titta inte på klockan

Det kommer bara göra processen ännu svårare.

– Du börjar tänka: "Hur många timmar är det till jag ska gå upp?". Detta skapar oro. Du kan inte sova när du är orolig, säger sömnspecialisten Jennifer L Martin.

ANNONS