Allt fler tonåringar söker hjälp för sömnproblem. Ofta går andra problem, som ångest och depression, hand i hand med sömnproblematiken.
1 av 2: Allt fler tonåringar söker hjälp för sömnproblem. Ofta går andra problem, som ångest och depression, hand i hand med sömnproblematiken. Foto: Getty
En tonåring behöver i regel något mer sömn än vuxna. Runt nio timmar per natt
2 av 2: En tonåring behöver i regel något mer sömn än vuxna. Runt nio timmar per natt Foto: Getty

Mobiler och krav ger unga sömnproblem

Allt fler tonåringar söker professionell hjälp för sömnproblem. För höga krav och nya medievanor kan vara en del av förklaringen, tror forskare.

Sömnforskaren och överläkaren Lena Leissner vid Universitetssjukhuset i Örebro slår nu larm, skriver Nerikes Allehanda. Alltfler tonåringar söker hjälp för sömnproblem.

– Då handlar det inte om unga som sitter uppe och surfar på nätterna. De har vi inte kapacitet att ta emot. Jag pratar om tonåringar med sömnstörningar, sönderstressade av krav på att orka, duga, kunna. Föräldrar som också har den inställningen gör inte saken bättre. Vi smittar våra barn med våra olater så att säga, säger hon till tidningen.

  LÄS MER: 6 dåliga vanor – som kan sabba din sömn 

Samma mynt

Enligt Jan-Erik Broman, docent vid sömn- och andningscentrum på Akademiska sjukhuset i Uppsala, har ökningen pågått i flera år. Och ofta går andra problem, som ångest och depression, hand i hand med sömnproblematiken, säger han.

– Sömnproblemen hänger ofta ihop med hur man mår på dagen. Sömn och vakenhet, det är två sidor av samma mynt. Vad ökningen beror på kan vi bara spekulera i, men det verkar som om det är svårt att vara tonåring i dag, svårare än någonsin, säger Jan-Erik Broman.

En bidragande orsak kan vara de nya medievanorna.

Det visar flera studier av sömnforskaren Pernilla Gamry vid Lunds universitet. 16-åringar som skickar eller tar emot sms på natten har sämre sömnkvalitet och är tröttare och trivs sämre i skolan, jämfört med tonåringar som inte messar på natten.

LÄS MER: Sover du för lite? Så kan sömnbrist göra dig sjuk  

Mer sömn

– Under en normal sömncykel brukar vi vakna till flera gånger per natt. Oftast minns vi det inte och vi somnar om, men i dag finns det så mycket spännande som händer i telefonen. Om man börjar titta på Facebook eller messa är det lätt att man hamnar i ett riskabelt beteende som kan trigga i gång en sömnstörning. Det gäller ju självfallet både barn och vuxna, säger hon.

En tonåring behöver i regel något mer sömn än vuxna. Runt nio timmar per natt, snarare än sju-åtta timmar, vilket vuxna behöver.

– Jag brukar förespråka regelbundna uppstigningstider snarare än regelbundna läggtider. Att ställa klockan och gå upp en viss tid är lättare och då ökar sannolikheten att man också blir trött och går och lägger sig i tid på kvällen, säger Pernilla Gamry.

LÄS MER: 7 sömnexperter – vad de gör när de inte kan somna 

Så får du din tonåring att sova

Regelbundna uppstigningstider och inget surfande före läggdags. För den som vill förbättra sina möjligheter till en god sömn finns flera saker att tänka på.


Även om de individuella skillnaderna är stora behöver tonåringar oftast något mer sömn än vuxna: runt nio timmar per natt, i stället för de sju-åtta timmar som vuxna behöver.
– Jag brukar förespråka regelbundna uppstigningstider snarare än regelbundna läggtider. Att ställa klockan och gå upp en viss tid är lättare och då ökar sannolikheten att man också blir trött och går och lägger sig i tid på kvällen, säger Pernilla Gamry.

Jan-Erik Broman, docent vid sömn- och andningscentrum på Akademiska sjukhuset i Uppsala, säger att både tonåringar och vuxna bör undvika att sova för mycket. Det kan lätt leda till en dygnsförskjutning.
– Man bör ha regelbundna sovtider, även om man kan lägga på ett par timmar under veckoslutet, säger han.
Ett par timmar före läggdags bör man dessutom varva ner och inte surfa på mobiler eller surfplattor över huvud taget.

– Att surfa precis innan man ska sova är inte så bra eftersom man håller i gång hjärnan. Man bör heller inte vara hungrig eller proppmätt när man går och lägger sig.
Ett annat råd är att hålla rummet mörkt och gärna lite svalt. Då sover man bättre.
– Om man ändå har problem som sitter i under ett antal veckor bör man söka hjälp på vårdcentralen. Läkemedel kan vara en tillfällig hjälp, men de botar inte problemen. Det viktiga är att man kommer tillrätta med orsakerna till att man har svårt att sova, säger Jan-Erik Broman.

TT

Aktuellt just nu