Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN

Publicerad 29 maj 2015 15:02

Maten som får dig att sova bra – och länge!

<span>Oavsett om sömnbristen och tröttheten är tillfällig eller permanent så finns det flera enkla åtgärder som kan fungera.<br></span>

Oavsett om sömnbristen och tröttheten är tillfällig eller permanent så finns det flera enkla åtgärder som kan fungera.

1/2

Foto: Colourbox

<span>Örten kamomill har används i tusentals år mot insomningsbesvär.</span>

Örten kamomill har används i tusentals år mot insomningsbesvär.

2/2

Foto: Dave Nevodka

Lite småhungrig innan du ska lägga dig?

Tänk på vad du stoppar i dig till kvällsmat!

Banan och spenat verkar till exempel muskelavslappnande och lugnande.

Med inspiration av tidningen Prevention listar vi sju livsmedel som kan hjälpa dig att sova bättre.

De flesta har nog upplevt sömnsvårigheter någon gång. Och många lider av mer långvariga problem, där både sen insomning och ofrivilliga uppvaknanden under natten är vanligt.

Men oavsett om sömnbristen och tröttheten är tillfällig eller permanent så finns det flera enkla åtgärder man kan prova, för att underlätta för John Blund: som att gå och lägga sig samma tid varje kväll, sova i ett mörkt och svalt rum, samt undvika telefon, läsplatta, dator eller tv de sista timmarna före sänggåendet.

Och så var det det här med mat då. Nej, man kan tyvärr inte äta eller dricka vadsomhelst nära inpå läggdags. Kaffe och alkohol är till exempel rena marodörerna, liksom kryddiga rätter och flottig snabbmat.

Hur vi äter under dagen påverkar också våra chanser till god sömn, med vissa livsmedel att föredra framför andra.

Här listar vi maten som (förhoppningsvis) gör att du kan sova lite längre i morgon:

1. Banan

Förutom att den är söt och mild för magen innehåller den gula superfrukten massor av kalium och magnesium, två mineraler som verkar muskelavslappnande och motverkar stress. (Ibland beskylls bananen för att vara farlig för vikten, på grund av hyfsat stor kalori- och kolhydratmängd. Men en om dagen är inga problem. Alla nyttiga näringsämnen väger upp!)

2. Fisk

I synnerhet räkor, torsk och tonfisk är rika på aminosyran tryptofan, som fungerar som ett naturligt lugnande medel. Ät med måtta dock, eftersom fisk kan innehålla andra hälsovådliga ämnen – och själva fisket kan påverka miljön negativt.

3. Flingor eller gröt

Proteinrik mat i sig själv kan ställa till det för sömnen - men i kombination med kolhydrater tycks den verka på motsatt sätt. Så testa lite fullkornsflingor och mjölk eller en tallrik havregrynsgrötgröt med banan och nötter när du är lite sugen framåt kvällen.

4. Kamomill

Den rogivande örten kamomill har används i tusentals år mot insomningsbesvär. Kamomillte finns att köpa i de flesta matbutiker.

5. Mandlar

Bästa snackset ju! Så behändigt att äta en näve nötter till kvällsteet, framför tv:n Mandlar är förutom magnesium fulla av kalcium, som framkallar kroppens naturliga melatonin, som i sin tur tros kunna mildra jetlag och andra sömnbesvär.

6. Mjölk

Att gå upp och dricka en kopp varm mjölk är en vanlig rekommendation till folk som ligger och vrider sig i sängen utan att kunna somna. Det beror delvis på att den vita dryckesfavoriten är rik på kalcium, men också för att mjölk innehåller tryptofan, som verkar lugnande.

7. Spenat

Karl-Alfred lär ha sovit gott, så mycket spenat som han proppade i sig? De gröna bladen är nämligen rika på både de muskelavslappnande mineralerna kalium och magnesium, samt det sömfrämjande hormonet melatonin. Samma effekt återfinns i andra salladsingredienser som grönkål och mangold. Så välj dessa – och skippa det trista isbergshuvudet – nästa gång du ska äta något lätt.

LÄS OCKSÅ: 7 värsta livsmedlen att stoppa i sig innan du ska sova