Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa halsoliv i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Prostock-studio / Shutterstock

Har du svårt att somna? 9 saker du bör undvika

Har du problem med sömnen?

Här är nio saker du verkligen inte ska ägna din tid åt om du vill komma till ro på kvällen, enligt sömnexperten Stephanie Romiszewski.

Nu ingår Hälsoliv i Expressen Premium. Här hittar du allt vårt premiummaterial

Hur många av oss har inte legat i sömnlösa i sängen, vänt och vridit på oss timme efter timme, när vi själva verket bara vill att John Blund ska ploppa upp i sovrummet och sprida sitt sömnstoft. Panikkänslan av att inte kunna somna är en sak, en annan är den utmattning som kommer som ett brev på posten nästa morgon efter en natt utan sömn. 

Enligt sömnexperten Stephanie Romiszewski gör de flesta av oss samma typ av misstag om och om igen när vi går och lägger oss, vilket leder till att vi inte kan somna. 

– Om man har börjat få problem med sömnen, så ska man inte börja göra saker annorlunda. I stället bör man koncentrera sig på det som får en att må bättre, säger hon till Stylist

Så vilka är då de nio sakerna man bör undvika om man vill få sömnen att fungera?

1. Ändra inte dina sömnrutiner

Något som kan störa dina sömnrutiner är jobbstress som man tar med sig hem efter arbetsdagens slut. Det är inte helt ovanligt. 

– Om du har något som stressar dig på jobbet och stör din sömn, så måste du komma ihåg att det är normalt, egentligen nästan hälsosamt, eftersom allt din hjärna gör är att anpassa sig till situationen, bearbeta informationen och göra de saker den behöver för att hjälpa dig igenom detta, säger Stephanie Romiszewski. 

2. Försök inte att köpa dig perfekt nattsömn

Många människor strävar efter att göra allting rätt när de inte lyckas få en blund i ögonen.

– De dricker inget som innehåller koffein, ingen alkohol, de tar ett varmt bad före sänggåendet och använder sömnsprej. 

Men trots alla dessa förberedelser, inklusive bra sovmiljö, så lyckas de sällan få till sömnen.

– Så snälla, gör dig fri från listan över vad du tycker att du bör göra för att få till den bästa nattsömnen. Allt kommer bara leda till att du blir närmast besatt av dina sömnritualer. Och när det ändå inte fungerar kommer det att ge ökad ångest och otillräcklighet. 

3. Undvik avslappningsappar och andra hjälpmedel

Enligt Stephanie Romiszewski använder alltför många med sömnbekymmer olika hjälpmedel för att kunna sova – exempelvis olika avslappningsappar. 

Det behöver inte vara fel – men:

– Om du använder avslappningsappar innan du går och lägger dig, så förväntar du dig att vara avslappnad. Om du använder diverse tekniker för att minska din ångest, så förväntar du dig mindre ångest. Men kom ihåg: Alla dessa förväntningar har inte någon vetenskaplig grund.

4. Undvik sovmorgnar – gå upp samma tid varje dag

Det är bra att sträva efter att vakna och gå upp vid samma tid varje dag sju dagar i veckan – oavsett om du jobbar eller är ledig. 

Även om det kan verka lite märkligt att gå upp redan klockan klockan sex efter att ha sovit dåligt på natten, så kommer det att ge effekt på sikt. 

– Tro mig, du behöver vakna och gå upp vid samma tidpunkt varje dag. Om du gör det tillräckligt länge – åtminstone under några veckor – så kommer du sakta att bli en morgonmänniska.

5. Gå inte och lägg dig om du inte är trött

Man ska bara gå och lägga sig när man är trött och sömnig – inte när man är pigg. 

Därför är det bra att ge sig själv tillåtelse att lägga sig lite senare på kvällen.

– Det är mycket bättre att få kvalitetssömn, även om den är kort, än åtta timmar där man vrider och vänder på sig och ständigt oroar sig för att inte få tillräckligt med sömn.

Att få morgonljus är bland det viktigaste för att få sömnen att fungera på kvällen. Däremot ska man vara mer försiktig med mobil- och annat skärmljus innan man går och lägger sig. Foto: fizkes / Shutterstock

6. Ligg inte kvar i sängen om du är vaken och pigg

Det är dags att gå upp upp om du ligger i sängen, klarvaken och pigg, och tänker: 'Herregud, om jag inte somnar nu så har jag bara tre timmar på mig.”

Då är det bättre att lämna sovrummet och ägna dig åt något som får dig att gå ner i varv och tänka på annat.

Att ligga vaken i ett kolsvart rum, med orostankar över att inte kunna sova, kommer aldrig leda till att du somnar – snarare till ångesttankar.

7. Skippa inte träningen

Under dagen bygger vi upp en trötthet som allrahelst bör infinna sig vid ungefär samma tidpunkt varje kväll. 

Så att hoppa över sånt som både ger och kräver viss energi under dagen – som träning och att träffa vänner – ger motsatt effekt. 

– Istället behöver man tänka: ”Fantastiskt, det här fungerar för mig. Jag har inte glömt hur man får till sömnen. Jag behöver bara bygga upp den här tröttheten och hålla i den fram till läggdags.

8. Oroa dig inte över vad som händer på kvällen

Att få morgonljus är bland det viktigaste för att få sömnen att fungera på kvällen. Däremot ska man vara mer försiktig med mobil- och annat skärmljus före läggdags.  Det kan ställa till det ordentligt med sömnen.

– Det är så sant. Om du inte kopplar av innan du går och lägger dig, och samtidigt har alla skärmar på, så kommer det att få din hjärna att tro att du inte vill gå och lägga dig.

9. Ta en kopp kaffet på kvällen – då och då

Ha i åtanke att vi är människor, inte robotar.  Det är omöjligt att vara perfekt varje dag. 

Mycket förändras – även vår sömn.

– Ibland ligger du uppe sent, ibland dricker du kaffe innan du lägger dig, ibland är du ute och tar en drink med dina kompisar efter en arbetsdag: Det är okej, säger Stephanie Romiszewski till Stylist