Forskarna: Så får du tillbaka dygnsrytmen

En anledning till att många av oss har svårt att sova är att vi utsätts för mycket artificiellt ljus. Nu har forskare upptäckt att vi kan återställa vår dygnsrytm på bara ett par dagar.

Foto: SHUTTERSTOCK

1 av 2: En anledning till att många av oss har svårt att sova är att vi utsätts för mycket artificiellt ljus. Nu har forskare upptäckt att vi kan återställa vår dygnsrytm på bara ett par dagar.

Forskare i Sverige och USA har sett att en helg i tält kan förbättra vår sömn.

Foto: SHUTTERSTOCK

2 av 2: Forskare i Sverige och USA har sett att en helg i tält kan förbättra vår sömn.

Svårt att sova? Lösningen kan vara närmare än du tror, åtminstone om du har ett tält i garderoben. Forskare i Sverige och USA har nämligen kunnat se att en campingtur i tält kan råda bot på en skev dygnsrytm.

Andra har också läst

Så här när semestern lider mot sitt slut är det många som kämpar med att komma tillbaka in i vardagsrutinerna. Något som ofta tar stryk av ledighetens lättja och de ljusa sommarnätterna är våra sovvanor. 

Men nu har sömnforskare i Sverige och USA tillsammans hittat en lösning på problemet: Tältcamping!

LÄS MER: 7 sömnexperter – vad de gör när de inte kan sova

Lät deltagarna campa

Tidigare forskning har visat sömnstörningar är länkat till en rad hälsorisker för både psyket och kroppen. Bland annat kan sömnbrist öka risken för hjärtsjukdomar. Samtidigt upplever allt fler att de lider av sömnstörningar. 2015 uppgav var tionde svensk att de har sömnproblem, vilket är en fördubbling mot för 30 år sedan. 

En stor anledning tros vara det artificiella ljus vi utsätter oss för genom  bland annat smartphones, datorer och läsplattor. 

Nu har forskare vid Stockholms universitet och Karolinska institutet tillsammans med sömnforskare från University of Colorado at Boulder hittat ett sätt att komma till rätta med störd dygnsrytm. En helgs camping i tält kan göra susen.

LÄS MER: Vad är en god natts sömn? 

Sovvanorna anpassade sig efter naturligt ljus och mörker

I studien lät sömnforskarna deltagarna campa i Coloradobergen under några dagar. Under den tiden utsattes de heller inte för artificiellt ljus. 

När deltagarna kom hem igen kunde forskarna se att deras dygnsrytm hade förändrats. De hade blivit morgonmänniskor.

Att deltagarna fick lättare att gå upp på morgonen beror på att kroppens sömnhormon melatonin påverkas av ljus och mörker. När deltagarna i studien levde med enbart naturligt ljus blev deras kroppar blev känsligare för solens upp- och nedgång. 

– Kroppen frisätter melatonin för att avspegla när den upplever att det är natt. Produktionen av melatonin ska egentligen börja när solen går ner och sluta när solen går upp. Men för många människor börjar inte melatonin frisättas förrän efter tolv på natten. Det beror på att om man är ute lite och utsätts för mycket artificiellt ljus så kan man ha nästan vilka melatoninrytmer som helst, sammanfattar John Axelsson, en av forskarna bakom studien, i ett pressmeddelande.

Hur en campingtur när sommarnätterna är som ljusast här i Norden påverkar dygnsrytmen vet forskarna ännu inte, men man håller på att undersöka det i en uppföljningsstudie.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här