Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN

Publicerad 14 jun 2018 19:00

Forskarna: Glöm 8 timmar - här är nya sömnråden

Länge har åtta timmar i sängen setts som det optimala.

Länge har åtta timmar i sängen setts som det optimala.

Foto: Adobe stock.

Hur många timmars sömn får du varje natt?

Länge har åtta timmar i sängen setts som det optimala.

Nu kommer forskarna med nya påståenden. 

Hur många timmar per natt som är ultimat att sova har länge varit omdiskuterat, och alla kräver olika mycket sömn för att må bra. De allra flesta kräver mellan sex och nio timmars sömn för att må bra. 

Men åtta timmar har länge setts som något slags målbild för optimal sömnlängd.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du inte sova med fönstret öppet 

Forskare vid Penn State förespråkar 8,5 timme i sängen 

Men nu kommer forskarna med nya rön, och menar att åtta timmar inte är tillräckligt, skriver Quartz.

Forskare vid Penn State University i USA menar att 8,5 timme är det nya råd man förespråkar. 

Om du lägger dig i sängen när det är ungefär åtta timmar kvar tills väckarklockan ringer betyder det att du egentligen bara får drygt sju timmars sömn. 

LÄS OCKSÅ: 9 saker sömnexperterna gör själva när de inte kan sova

Så upptäcker du din naturliga dygnsrytm

Om du tror att du sover för lite är ett bra test att under semestern gå och lägga dig samma tid som du gör när du jobbar, och sen se när du vaknar av dig själv på morgonen. Om du vaknar en timme senare än vad du brukar gå upp, så kan det vara ett tecken på att du kanske borde lägga dig tidigare. 

Stress och tankar på nästa arbetsdag kan påverka sömnen under veckorna negativt. 

– Om du inte är stressad eller har en tid du måste gå upp, så faller du in i din naturliga dygnsrytm och det är förmodligen så mycket sömn du behöver, säger sömnforskaren Daniel Gartenberg till Quartz. 

Men om du tycker 8,5 timme låter mycket så kan du lugna dig med att många av oss sover sämre i perioder, och det är helt okej. Du kan inte alltid styra över hur många timmars sömn du får. 

– Givetvis kan du ge dig de bästa förutsättningarna för att kunna ha en god natts sömn, men ibland så sover man dåligt i perioder och det får man acceptera och det är okej, har Christian Benedict tidigare sagt till Hälsoliv. 

Har du svårt att sova, kanske denna lista på 9 saker som du kan göra för att sova bättre hjälpa.