Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN

Publicerad 6 sep 2018 20:00

Forskare: Här är maten som får dig att sova längre

1/2

Oliver, tomater, valnötter, fisk och bär är en del av den mathållning som kan förbättra din sömn.

Oliver, tomater, valnötter, fisk och bär är en del av den mathållning som kan förbättra din sömn.

2/2

Foto: Shutterstock

Medelhavskost kan vara nyckeln till en god natts sömn.

Detta menar forskare från Grekland som i en studie såg att de som åt mycket av olivolja, fisk, grönt och nötter sov längre och bättre än de som åt mindre.

Har du problem med att du vaknar om nätterna och inte kan somna om? Eller har du svårt att somna redan på kvällen? För lite sömn är ett vanligt besvär, särskilt ju äldre vi blir.

Glöm det här med att dricka ett glas varm mjölk eller räkna får. Forskare vid Harokopio University i Aten har en annan idé: Gör som läkaren Michael Mosley och ät medelhavsmat.

Medelhavskost fick folk att sova bättre

Forskarna undersökte sömnkvaliteten hos 1 650 personer över 65 år. Deltagarna fick även besvara frågor rörande deras förhållande till medelhavsmat.

De som åt lite eller ingen medelhavskost alls sov sämre än de som åt en del eller mycket av maten, som till stor del består av grönsaker, frukt, bär, nötter, fisk och olivolja.

Sömnen påverkades däremot inte hos deltagare som var 75 år eller äldre. Något som får forskarna att misstänka att det finns en slags platå där dieten inte har någon effekt, skriver Daily Mail.

LÄS OCKSÅ: Forskare: Medelhavskost är bättre än viagra 

Kan bero på melatonin

Så vad är hemligheten med medelhavskost? Enligt forskarna kan det handla om att många av livsmedlen innehåller melatonin, ett hormon som, när det frisätts i kroppen, säger åt hjärnan att det är läggdags.

Men, innan du ger dig hän år den här dieten, bör du veta att det också kan vara en fråga om det omvända: Att dålig sömn leder till sämre matval.