Nu menar forskarna att den som sover för mycket också löper större risk att drabbas av negativa hälsoeffekter.
Nu menar forskarna att den som sover för mycket också löper större risk att drabbas av negativa hälsoeffekter. Foto: Shutterstock.

Forskare: För mycket sömn kan vara farligt för hälsan

Hur många timmar per natt sover du?

Vi har tidigare fått höra att åtta timmar är optimala antalet sovtimmar per natt, och att sova för lite kan vara farligt för hälsan. 

Men nu menar forskarna att den som sover för mycket också löper större risk att drabbas av negativa hälsoeffekter. 

Victoria Petersson

Hur många timmar per natt man ska sova kommer det nya råd om hela tiden, men att de allra flesta mår bra av mellan sex och nio timmars sömn verkar vara något som stämmer. 

LÄS OCKSÅ: 7 sömnexperter avslöjar va de gör när de inte kan sova

Forskarna: Ökad risk att dö i förtid om du sover för mycket

Men nu menar forskarna att den som sover mer än de rekommenderade åtta timmarna per natt löper en större risk att dö en förtidig död, enligt en ny studie. 

Studien är publicerad i Journal of the American Heart Association, skriver Huffington Post

Forskarna gick igenom 74 studier där mer än tre miljoner människor deltagit. De kunde då se ett mönster i att de som sov mer än tio timmar per natt hade en 30 procents högre risk att dö i förtid, jämfört med de som sov i ungefär åtta timmar. 

LÄS OCKSÅ: Forskarna: Glöm åtta timmar - här är nya sömnråden

Sömnen påverkas genom livet 

Att ligga i sängen i mer än tio timmar var också sammankopplat med en högre risk för hälsoproblem; 56 procents högre risk att dö i stroke och 49 procents risk att dö i hjärt-kärlsjukdom. 

En av forskarna i studien, Chun Shing Kwok, menar att onormal sömn är en riskfaktor för hjärt-kärlsjukdom, och att sömn i sig påverkas av många olika faktorer. Ibland sover man sämre i perioder och ibland bättre. 

Om man får för lite sömn så ökar också risken att drabbas av olika hälsoproblem, och sömnbrist kan leda till att ditt minne blir sämre och ditt immunförsvar försämras.

Så, det bästa verkar helt enkelt vara att sova lagom mycket.

Har du svårt att sova, kanske denna lista på 9 saker som du kan göra för att sova bättre hjälpa.