Vila gärna. Men inte för länge eller för ofta.
Att regelbundet ta en tupplur på 40 minuter kan öka risken för bland annat bukfetma och högt blodtryck.
1 AV 2
Vila gärna. Men inte för länge eller för ofta.
Foto: iStock
2 AV 2
Att regelbundet ta en tupplur på 40 minuter kan öka risken för bland annat bukfetma och högt blodtryck.
Foto: iStock

För långa "powernaps" - skadligt för din hälsa

En tupplur mitt på dagen kan göra dig lyckligare, mer effektiv och mer kreativ.

Men sov inte för länge!

Nu varnar forskare för att långa "powernaps" kan vara skadligt för din hälsa.

En powernap mitt på dagen kan ibland kännas som en riktig livräddare.

Ibland lyckas vi helt enkelt inte sova ordentligt på natten, ibland är vi så slutkörda att det enda vi kan tänka på är sömn. Och visst känns det som att man mår lite, lite bättre efteråt.

Forskning har också visat att en tupplur mitt på dagen kan göra dig på bättre humör, hjälpa dig stressa ner och öka din kreativa förmåga. Bland annat.

LÄS MER: Problem med sömnen? 5 myter och lösningar

Tupplur - här är den magiska längden

Men det finns en hålhake.

Enligt en ny studie från American College of Cardiology finns det en magisk gräns på hur länge det är bra att sova.

En för lång tupplur kan nämligen snarare skada din hälsa.

Forskaren Tomohide Yamada har gått igenom sömndata från 300 000 människor över hela världen. Hans analys är att regelbundet ta en tupplur på mer än 40 minuter signifikant ökar risken för att utveckla det metabola syndromet (som är ett samlingsnamn för bland annat högt blodtryck, högt kolesterol, högt blodsocker och bukfetma).

En tupplur på 90 minuter ökar enligt studien risken för att diabetes typ 2 med 50 procent.

LÄS MER: Ta en tupplur mitt på dagen – bli lyckligare

Någon gång i bland är inte hela världen

Men ta det lugnt.

En kortare tupplur, på mellan 20 till 30 minuter är fortfarande fantastiskt för din hälsa. Studien fokuserar på de som tar "powernaps" mitt på dagen regelbundet.

Så att ta en lite längre tupplur någon gång i bland behöver alltså inte vara hela världen.

Sov gott!

LÄS MER: 5 smarta sätt att få en tupplur på arbetstid