X
EXPRESSEN.SE

Experten: 5 vanliga sömnproblem under sommaren

Vem suktar inte efter sol, 30 grader, fågelkvitter och afterwork på uteservering?

Sommaren brukar vara efterlängtad.

Men samma årstidsförändringar som gör att det spritter i kroppen kan även ställa till det för oss – i sovrummet.

Med hjälp av neuroforskaren Christian Benedict listar vi fem sommarrelaterade sömnproblem – och vad du kan göra åt dem.

Foto: Fotolia

1 av 6

1. Ljuset

Lösning: Mörkläggningsgardiner, ögonmask.

Sömnforskaren förklarar:

– Dagtid är ljuset bara bra för oss. Det trycker ner produktionen av sömnhormonet melatonin och stimulerar frisättningen av pigghetshormonet serotonin. Paradoxalt nog gynnas utsöndringen av melatonin på kvällen om vi har vistats i solljus på dagen.

– Men nattetid blir ljuset ute förstås en utmaning, eftersom det både är svårare att somna och sova länge när solen går ner sent och upp tidigt. Då måste du själv vara med och skapa de ljusvillkor som behövs för att kroppen ska frisätta melatonin, säger Christian Benedict, docent och forskare på institutionen för neurovetenskap vid Uppsala universitet.

Det här kan du göra:

Se till att sovrummet är och förblir ordentligt mörkt hela natten med hjälp av mörkläggande gardiner. En välformad sovmask över ögonen kan också fungera.

1 av 6
ANNONS