ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN
Publicerad 23 mar 2017 14.03

Exakta tiden du ska gå och lägga dig om du vill vakna pigg

<span>Att vakna pigg brukar göra det mycket enklare att tackla dagens utmaningar. <br></span>

Att vakna pigg brukar göra det mycket enklare att tackla dagens utmaningar.

1/2

Foto: Getty images

En normal sömncykel varar i ungefär 90 minuter och vi behöver ta oss igenom cirka 5 eller 6 sådana under en natt: &quot;Att vakna upp mitt i en sömncykel kan göra att du känner dig grinig och trött&quot;, skriver företaget web-blinds.com.

En normal sömncykel varar i ungefär 90 minuter och vi behöver ta oss igenom cirka 5 eller 6 sådana under en natt: "Att vakna upp mitt i en sömncykel kan göra att du känner dig grinig och trött", skriver företaget web-blinds.com.

2/2

Foto: Getty images

Känner du att du inte får sova tillräckligt? 

Det kan bero på att du går och lägger dig vid helt fel tidpunkt.

Med den här smarta "uppfinningen" kan du räkna ut exakt när du borde gå och lägga dig, skriver The Telegraph.

Sömnen är livsviktig för att vi ska fungera. Den som inte sover tillräckligt under långa perioder kan drabbas av såväl psykiska som fysiska besvär. 

Men hur mycket behöver vi sova? Nyligen kom ny forskning som slog hål på myten om att åtta timmars sömn är en nödvändighet

– Är du utvilad så har du med hög sannolikhet sovit tillräckligt länge. De flesta, cirka 95 procent, ligger mellan sex och nio timmars sömn, sa sömnspecialisten Bjørn Bjorvatn vid Bergens universitet till NRK då.

LÄS OCKSÅ: Experternas 21 bästa sömnhacks 

Enligt Folkhälsomyndighetens senaste nationella folkhälsoenkät (2016) upplever mer än var tredje svensk att de lider av någon form av sömnproblem. Nu har ett brittiskt företag tagit fasta på att många har svårt att få tillräckligt med sömn och utvecklat en "sömnkalkylator".

"Att vakna upp mitt i en sömncykel kan göra att du känner dig grinig"

Eftersom en normal sömncykel varar i ungefär 90 minuter och vi behöver ta oss igenom cirka 5 eller 6 sådana under en natt menar de att det går att räkna ut ganska exakt när vi behöver gå och lägga oss för att vakna utvilad vid en viss tid. 

"Att vakna upp mitt i en sömncykel kan göra att du känner dig grinig och trött: Genom att gå upp mellan cyklerna kan du starta dagen med ett leende", skriver företaget själva på sin hemsida.

LÄS OCKSÅ: Sover du för lite? Så kan sömnbrist göra dig sjuk

Om du behöver gå upp klockan 6:30 på morgonen föreslår sömnkalkylatorn till exempel att du går och lägger dig antingen 21:16, 22:46, 00:16 eller 1:46.

Om du behöver gå upp klockan 7:00 för att hinna med dagens bestyr föreslår de att du går och lägger dig antingen 21:46, 23:16, 00:46 eller 02:16.

De har räknat med att det tar ungefär 14 minuter att somna.

LÄS OCKSÅ: Svårt att sova? Så här fungerar sömnkomprimering